Open Nav

قبل از گذاشتن تصویر در سایت این نکات را بدانید !

926
نویسنده : مدیر سایت
منبع : سایت زیوس
27 1400 دی

در مورد بهینه سازی (SEO ) تصاویر سایت چه می دانید؟

 

اگر شما نیز یک وب مستر هستید حتما تا کنون  به اهمیت و نقش تصاویر در سایت خود پی برده اید. تصاویر به محتوای سایت روح و جان می بخشد. و متون و محتوای مقالات سایت بدون تصاویر بسیار کسالت آور هستند.در واقع تصاویر به محتوا رنگ و جلا می دهد و آن را برای خواننده جذاب تر می کند. بعلاوه و از همه مهمتر باعث افزایش ورود کاربران از طریق گوگل به وب سایت شما و در نتیجه افزایش آمار بازدید سایت می شود.

 شاید شنیده باشید که بارگزاری تصاویر در وب سایت چه تاثیری در موتورهای جستجوگر گوگل و سئوی وب سایت  دارد. همچنین خوب است یادآوری کنیم که  این مورد برای تمامی پلتفرم ها صادق است و تفاوت ندارد که از جوملا یا ورد پرس یا cms استفاده می کنید این قانون برای همگی صدق می کند.و با رعایت نکات مربوط به سئوی تصاویر و استانداردها می توانید رتبه ی بهتری در گوگل کسب کنید.

قطعا بسیاری از کاربران وقتی به دنبال پاسخ  سوال خود در گوگل سرچ می کنند می توانند در بخش image عکس مرتبط با سوال سرچ کرده ی خود را ببینند، گاهی دیدن یک عکس  می تواند جایگزین ده خط جمله باشد!

بنابراین لازم است موارد بسیار مهم در استاندارد بودن جهت رعایت اصول بهینه سازی مهم برای  گوگل را دانسته و رعایت کنیم.

در این مقاله بطور خلاصه شما را با مهمترین این نکات آشنا خواهیم کرد.

 

نکات مهم در بارگزاری و بهینه بودن تصاویر سایت:

  • استفاده از تصاویری با کیفیت بالا به دلیل حجم زیاد ، باعث پر شدن سریع پهنای باند و افزایش سرعت لود شدن صفحات وب سایت شما می شود.و سبب میشود که مخاطب سریعتر صفحه شما را ترک کند چون کاربران معمولا کم حوصله هستند!

برای این منظور می توانید از نرم افزارهای مختلف  : tinypng ، Photoshop ، CompressT و JPEG که براحتی برایتان حجم عکس را کاهش می دهند یا از قابلیت Save for Web در نرم‌افزار فتوشاپ بهره گیرید .یا از سایت PicMonkey برای ویرایش عکس ،  یا وب‌سایت Pixlr   و یا  FotoFlexer که  امکان ویرایش عکس  به‌صورت چندلایه را برایتان فراهم می آورد استفاده کنید.همچنین برای سایتهای ورد پرس می توانید از افزونه های reSmush.it ،Smush it  و یا  Caesium Image Compressor کمک بگیرید.

همچنین خوب است بدانید که اکثر کاربران عکسهایی با فرمت PNG یا JPEG   و GIF  را  به دلیل فشرده کردن تصاویر سیاه و سفید ، تصاویر گرافیکی  و نمودارها و انیمیشن ها و تصاویر متحرک کوتاه بیشتر می پسندند.

نکته مهم: استفاده بیش از حد از تصاویر و انیمیشن های متحرک با فرمت GIF برعکس کاربران را از سایت شما فراری می دهد!

 

  • ارتباط  بین تصاویر استفاده شده  و محتوای سایت اهمیت بسزایی  دارد.تصویر استفاده شده باید بازتاب مقاله و محتوای حرفه شما باشد. همچنین باید توجه کنید که تصویر با مطال و کلمات نوشته شده در اطرافش مرتبط باشد. می توانید برای تجربه کاربری بهتر از نمودارها و اینفوگرافیک برای انتقال بهتر منظور خود استفاده نمایید.بالطبع تجربه ی کاربری خوب و مفید تاثیر بسزایی رو ی سئوی سایتان دارد.

 

  • تصاویر استفاده شده را با نام مرتبط و نه با نام پیش فرض فایل ها و بصورت انگلیسی نامگذاری کنید .چون هیچ کاریری قطعا موقع سرچ عکس در گوگل یک سری کد و عدد را سرچ نخواهد کرد.این نامها باید مرتبط با مقاله نوشته شده باشد.و چه بهتر که از کلمات کلیدی برای این نامها استفاده کنید.

 

  • استفاده از تگ Alt ( متن جایگزین)

 در واقع تگ Alt بعلت کارایی مفیدی که دارد برای سئوی گوگل اهمیت ویژه ای دارد. به این دلیل که توضیح مختصری راجع به محتوای تصاویر به کاربر  می دهد و راهنمای خوبی برای مخاطبان خصوصا برای زمانی است که  به دلایلی مانند : ضعیف بودن نت با مشکل سایت ، تصویر به خوبی بارگزاری نمی شود  .

همچنین با تگ کردن متن ، شما موضوع تصویرتان را به موتور جستجوگر گوگل توضیح می دهید.و باعث می شود هنگام  سرچ کلمات  در گوگل تصویر شما نیز بعنوان پاسخ به  کاربر نمایش داده شود.

  • سایز مناسبی برای عکسهای استفاده شده در مقالات یا حتی بک گراند وب سایت خود انتخاب نمایید . زیرا ممکن است سایت شما به گونه ای برنامه نویسی شده است که خوبخود سایز عکسها را کاهش می دهد .برای این کار از کدهای css استفادهمی شود که وج.ود این کدها در تعداد زیاد سبب بالا رفتن حجم سایت و در نتیجه کند شدن سرعت آن می گردد.بنابراین لازم است که سایز هر قسمت از صفحات سایتتان را از قبل بدانید تا عکس مناسب با آن را بارگزاری کنید

 

  • استفاده از لود تنبل یا Lazy Load :

این قابلیت زمانی استفاده می شود که سایت شما بنا به دلایلی مثل نوع حرفه شما (مثلا فروشگاه آنلاین قطعات موبایل) دارای تصاویر زیادی است . گرچه تمام تصاویر بهینه سازی شده هم باشند اگر قرار باشد هنگام ورود کاربر به هر صفحه تمام تصاویر یکچا دانلود گردد زمان زیادی صرف می شود.و ممکن است از حوصله مخاطب خارج باشد. بنابراین با استفاده  از این قابلیت می توانید کاری کنید که تنها عکسهای آن قسمت از صفحه که کاربر در آن قرار دارد برایش نمایش داده شود .و با اسکرول کردن صفحه بقیه تصاویر کم کم به نمایش در بیایند.این کار جلوی کند شدن سرعت لود سایت را می گیرد و باعث می شود بازدید کنندگان در سایت شما مدت زمان بیشتری بمانند.

 

 

  • استفاده از قابلیت کش (CASH) در سایت

بسیاری از بازدید کنندگان ممکن است افرادی باشند که قبل به سایت فروشگاهی شما سر زده اند. در اینصورت  می توانید ترتیبی دهید که برای این افراد سرعت لود شدن افزایش یابد.به این صورت که برخی اطلاعات مانند تصاویر در دستگاه آن ها ذخیره میش ود و هنگام مراجعه مجدد دیگر نیازی به بارگزاری مجدد نیست.در نتیجه سرعت لود شدن برای آنها بیشتر می شود.

 

  • از GT metrix استفاده کنید

با استفاده از این ابزار می توانید گزارش کاملی از عملکرد سایتتان بر اساس معیارهای استفاده شده داشته باشید ، که قطعا یکی از این معیارها سئوی تصاویر سایت است.جی متریکس می تواند به شما کمک  کند تا بدانید که سئوی کدام تصویردر سایت  پایین است وروی بهینه سازی آن کار کنید.

 

  • استفاده ازMAP

این نکته ا فراموش نکنید که اضافه کردن عکسها به مپ ( نقشه ) سایتتان بسیار مهم است چون باعث افزایش ایندکس شدن تصاویر و افزایش کرال شدن در جستجوگرهای گوگل می شود.

 

  • نکته حائز اهمیت دیگر رسپانسیو بودن تصاویر است

رسپانسیو بودن یعنی اینکه کاربر بتواند با هر وسیله ای  اعم از موبایل ،دسکتاپ،تبلت و... تصاویر را بطور کامل و در سایز مناسب و بدون بهم ریختگی ببیند

بنابراین لازم است نسخه رسپانسیو سایتتان فعال باشد تا بطور خودکار تصاویر برای کاربران رست نمایش داده شود.

 

  • از قانون حق کپی رایت مطلع باشید!

بهتر است عکسهای استفاده شده در سایتتان تصاویری باشند که توسط یک عکاس حرفه ای از کالاها و خدمات شما گرفته شده است  .اما ممکن است  برای عده ای این کار هزینه بر بوده و مقرون به صرفه نباشد .درصورتیکه ناچار به استفاده از عکس های اینترنت هستید مراقب حق کپی رایت برخی از این تصاویر باشید، چون استفاده از تصاویر دارای حق کپی رایت نه تنها مشکلاتی را برایتان ایجار می کند وصاحب آن عکس می تواند با شکایت از شما جریمه دریافت نماید.بلکه این امر  باعث باطل شدن مبحث  سئوی تصاویر می گردد.

 

اگر این مقاله  برایتان سودمند بود می توانید ادامه مطالب آموزشی بیشترا را در سایت زئوس دنبال نمایید. یا با متخصصان سئو شرکت طراحی وب زئوس در تماس بوده و ضمن دریافت مشاوره رایگان سئو و تولید محتوای سایتتان را به ما بسپارید.  


  نظرات