Open Nav

سوشیال سیگنال چیست؟

1454
نویسنده : مدیر سایت
منبع : سایت زیوس
12 1397 آبان

راهنمای افزایش سوشیال سیگنال
سوشیال سیگنال یا سیگنال شبکه های اجتماعی تاثیر به شدت زیادی در سئو سایت شما دارن! چون نقش شبکه های اجتماعی روز به روز در زندگی ما داره بیشتر می شه و گوگل هم طبیعتا از این حقیقت آگاهه
بنابراین بسیار لازم و ضروری است تا به سوشیال سیگنال ها توجه ویژه ای بکنیم.
در این مقاله می خواهم به طور کامل درباره تاثیر آنها در سئو و راهکارهای افزایش آن صحبت کنم. همچنین می خواهم راهنمای کاملی برای خرید سوشیال سیگنال به شما ارائه کنم.
پس با من همراه باشید.


شبکه اجتماعی چیست ؟
شبکه اجتماعی، اصطلاحیه که اولین بار سال ۱۹۵۴ توسط جان بارنز که در حوزه انسان شناسی فعالیت می کرد، به کار برده شد. تعریف شبکه اجتماعی از زبان جان بارنز :
شبکه های اجتماعی، هنگامی به وجود میان که ساختاری از گره های مرتبط به هم شکل می گیرن. هر گره، یک فرد، یک گروه یا یک سازمان هست.
درواقع شبکه اجتماعی، به معنای نمایش و مطالعه ارتباط بین این گره ها و جریان دانش و اطلاعات بین اوناست
این روزا وقتی صحبت  شبکه اجتماعی وسط  میاد، نام فیسبوک و اینستاگرام در ذهن همه ی ما تداعی می شود.
شبکه های اجتماعی، فضاهایی مجازی هستند که بیشتر بر پایه ارتباط های گروهی افراد در سراسر دنیا فعالیت می کنند.
•    نکته ای که لازم است یادآوری کنم اینه که تلگرام شبکه اجتماعی نیست! زیرا اساس اون بر ارتباط فرد به فرد بنا شده
 

سوشیال سیگنال چیست؟
حالا ببینیم به چه مواردی سوشیال سیگنال یا سیگنال شبکه های اجتماعی گفته می شود.
هر حرکتی که در شبکه های اجتماعی صورت بگیره، یک سیگنال و یک نشانه ست. تمامی لایک کردن ها، کامنت گذاشتن ها، به اشتراک گذاشتن ها، پین کردن ها، ریتوییت کردن ها و … همگی سوشیال سیگنال هستند.
تمامی این موارد ( سوشیال سیگنال ها ) نشان دهنده محبوبیت یک پست در شبکه های اجتماعی هستند. برای مثال هرچه قدر یک پست بیشتر لایک بگیره و یا بیشتر به اشتراک گذاشته بشه، نشان دهنده محبوبیت بیشتر اون پست هست.
شاید برای بعضی ها این شبهه پیش بیاید که همیشه کامنت زیاد به معنای محبوبیت یک پست نیست! در پاسخ باید بگم که منظور از محبوبیت، دوست داشتن یک پست نیست. منظور پرطرفدار بودن اونه.
درسته که همیشه کامنت زیاد به معنای محبوبیت نیست،چون ممکنه کامنت های یک پست همگی پر از فحاشی و دعوا باشه! اما همون کامنت های حاوی فحاشی هم اگر زیاد باشن، نشان دهنده اینه که اون پست جنجال برانگیز و پرطرفداره!
بنابراین سوشیال سیگنال ها می تونن به نوعی کیفیت یک پست رو مشخص کنند.
نکته ای که باید توجه کنید اینه که ارزش سوشیال سیگنال شبکه های اجتماعی مختلف با یکدیگر متفاوته. برای مثال +۱ گوگل پلاس به نسبت لایک فیسبوک ارزش بیشتری داره. در عکس زیر می تونید تاثیر هر کدام رو مشاهده کنید :
 
تاثیر سوشیال سیگنال در بهبود سئو و رتبه سایت
الان می خوایم بدونیم سیگنال های شبکه های اجتماعی چگونه بر سئو و رتبه سایت در موتورهای جستجو تاثیر می گذارند.
موردی که باید بدونیم اینه که سوشیال سیگنال ها تاثیرهای مستقیم و غیرمستقیم روی سئو سایت شما دارند. تاثیرات مستقیم سوشیال سیگنال ها از موارد زیر حاصل میشن :
•    تعداد افرادی که پست های شما را در فیسبوک لایک می کنند.
•    تعداد دفعاتی که پست شما در فیسبوک به اشتراک گذاشته میشه.
•    تعداد افرادی که شما رو در توییتر فالو می کنند.
•    تعداد دفعاتی که نام برند شما و یا لینک سایت شما در توییتر، توییت میشه.
•    تعداد +۱ هایی که در گوگل پلاس دریافت می کنید.
•    و …


تاثیرات غیرمستقیم سیگنال های شبکه های اجتماعی از موارد زیر حاصل میشن :
•    افزایش تعداد بک لینک ها (که منجر به افزایش Brand Awareness یا آگاهی از برند می شود)
•    کاهشBounce Rate  (نرخ پرش)، افزایش  Time On Site(زمان حضور در صفحه) و افزایش Returning Visitors(بازدیدکننده های بازگشتی)
تمامی این موارد در کنار هم سبب می شود که رتبه سایت شما در صفحه SERP گوگل افزایش پیدا کند.


اصول کلی افزایش سوشیال سیگنال
در سال ۲۰۱۲، مت کاتز در یک ویدیو ۲ دقیقه ای درباره سوشیال سیگنال توضیحات نسبتا مختصری داد. در این ویدیو مت کاتز اعلام کرده که اگرچه در سال ۲۰۱۰ سوشیال سیگنال جز فاکتورهای رتبه بندی نبود، اما در سال ۲۰۱۲ این فاکتور تاثیر گذاره و قطعا در سال های آینده بیشتر و بیشتر میشن
طبیعتا الان در سال ۲۰۱۸ با توجه به افزایش تاثیر و نفوذ شبکه های اجتماعی و سوشیال مدیا در زندگی افراد، رسما تاثیر سوشیال سیگنال در رتبه بندی وبسایت ها لحاظ میشه.
بنابراین لازمه نسبت به این سیگنال ها توجه ویژه ای داشته باشیم، اما قبل از هر چیز لازمه بتونیم تعداد سوشیال سیگنال های فعلی سایت خودمون رو آنالیز کنیم و در صورت کمبود، نسبت به افزایش اونا اقدام کنیم.
برای اینکه بتونید تعداد سوشیال سیگنال سایت خودتون رو چک کنید می تونید از ابزار سایت BlackHatLinks استفاده کنید. البته توجه کنید که آدرس URL دقیق هر صفحه رو وارد کنید و نتایجی که به شما نشان میده، تعداد سوشیال سیگنال همان صفحه هست.
توجه کنید که این ابزار همیشه به شما توصیه می کنه حداقل برای هر URL خودتون ۱۵۰ سوشیال سیگنال داشته باشید اما باید بگیم که عدد خاصی برای این مورد وجود نداره. بعضی صفحات هستند که از نظر شما ارزش چندانی ندارند و بنابراین لازم نیست برای افزایش سیگنال شبکه های اجتماعی اونا کاری بکنید. اما اگر می خواید یک صفحه از وبسایت شما در یک کلمه کلیدی خاص، رتبه خوبی در موتورهای جستجو بگیره، لازمه که سوشیال سیگنال زیادتری داشته باشه.
حالا می خوایم اصول کلی افزایش سوشیال سیگنال رو بررسی کنیم، چون می دونیم که افزایش اونا یعنی بهبود رتبه سئو !


نکته ای که باید به اون توجه کنید اینه که سوشیال سیگنال هم مثل سئو ، دو جنبه داخلی (On-Site) و خارجی (Off-Site) داره :
راهکارهای افزایش سوشیال سیگنال داخلی (On-Site)
راهکارهای On-Site افزایش سوشیال سیگنال به عوامل داخلی وبسایت بستگی داره، مثل :
•    قرار دادن دکمه های اشتراک گذاری در وبسایت (اشتراک در فیسبوک، اشتراک در گوگل پلاس و ...)
•    قرار دادن دکمه های CTA در وبسایت (فالو کردن در توییتر، لایک کردن در فیسبوک و …)
راهکارهای افزایش سوشیال سیگنال خارجی (Off-Site)
راهکارهای Off-Site افزایش سوشیال سیگنال همگی بستگی به عواملی خارج از وبسایت شما دارن، مثل :
•    پیج فیسبوک
•    اکانت توییتر
•    پیج شرکتی لینکدین شما
•    اکانت پینترست
•    اکانت یوتیوب
•    سایر پلتفرم های سوشیال مدیا

راهکارهای افزایش سوشیال سیگنال و بهبود رتبه سایت
حالا که متوجه شدیم افزایش سوشیال سیگنال دو جنبه داخلی و خارجی داره، می خوایم چندتا راهکار رو بگیم که به کمک آونا میتونید سوشیال سیگنال خودتون روا بصورت طبیعی افزایش بدید :
1. اکانت شبکه های اجتماعی خود را بسازید.
اولین مرحله برای افزایش سوشیال سیگنال ها، عضویت در شبکه های اجتماعیه. شما باید در شبکه های اجتماعی مهم مثل فیسبوک، گوگل پلاس، لینکدین، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب عضو بشید و پروفایل خودتون روا به بهترین شکل ممکن تکمیل کنید.
در ابتدای کار توصیه می کنم فقط در همین چند شبکه اجتماعی فعالیت کنید اما به مرور زمان، بهتره در شبکه های دیگه مثل تامبلر و پینترست و … هم عضو بشید.
حضور در این شبکه های اجتماعی به صورتی که در ادامه گفته میشه، به اعتبار سایت شما پیش گوگل بسیار کمک می کنه.
2. به صورت منظم در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید.
تنها ساخت شبکه های اجتماعی فایده ای نداره! شما باید به صورت منظم در این فضاها فعالیت کنین. برای فعالیت در شبکه های اجتماعی چند نکته رو باید توجه داشته باشید :
•    محتوای مناسب با هر شبکه اجتماعی رو منتشر کنید. برای مثال در توییتر بیشتر پست های انتقادی منتشر میشه، یا در اینستاگرام بیشتر پست ها و مطالب فان منتشر میشه و یا در لینکدین که شبکه اجتماعی تخصصی کسب و کار هست، بیشتر به مسائل کاری و حرفه ای پرداخته میشه
•    پست ها رو به طور منظم و با توجه به اون شبکه اجتماعی ارسال کنید. برای مثال در اینستاگرام بهتره حداقل روزی ۱ پست بگذارید اما برای مثال در توییتر، گاهی اوقات می طلبه که بیشتر از ۳ یا ۴ توییت در روز بگذارید. (البته اینستاگرام در بحث سوشیال سیگنال جایی نداره.)
•    پست ها و مطالب شما کاربرپسند باشه و ارزش به اشتراک گذاشته شدن را داشته باشه.
•    شما هم مثل کاربرای دیگه، فعالیت کنید. علاوه بر پست گذاشتن، پست های دیگران رو لایک کنید، کامنت بگذارید حتی گاهی وقتا پست های اونا رو به اشتراک بگذارید. در اینصورت کاربران بیشتر احساس نزدیکی با شما می کنند و این برای شما نکته مثبتیه!
3. فالوورهای مفید زیادی جذب کنید.
هرچه فالوور بیشتری داشته باشید، پست های شما لایک و کامنت بیشتری می گیره و امکان به اشتراک گذاری اونا هم بیشتره . پس به افزایش فالوور خودتون اهمیت زیادی بدید.
اما به این نکته هم توجه کنید که فالوور فیک ارزشی نداره! فالوور باید هدفمند، مفید و ارزشمند باشد.
4.دکمه های اشتراک گذاری را در سایت خود قرار بدهید.
حتما حتما در پایین مطالب سایتتون، دکمه های اشتراک گذاری رو قرار بدید! این مورد در ایران شاید خیلی کاربرد نداشته باشه اما اگر یک کاربر هم پست شما را منتشر کنه و برحسب اتفاق فالوور زیادی داشته باشه، برای شما بسیار حائز اهمیته!
اما موقع قرار دادن دکمه های به اشتراک گذاری، توجه کنید که ۲۰ سایت رو ردیف نکنید! فقط ۴ یا ۵ شبکه اجتماعی اصلی کافیه. قراردادن دکمه های زیاد از حد، کاربر رو اذیت می کنه و حتی اگر قصد اشتراک گذاری هم داشته باشه، منصرف میشه!
5. برای اشتراک گذاری پست خود، جایزه تعیین کنید.
یک راهکار اینه که در ازای اشتراک گذاری پستتون توسط کاربر، بهش هدیه و یا کد تخفیف بدید. اگر پیشنهاد خوبی برای کاربر آماده کنید، این کار می تونه تاثیر خیلی زیادی برای شما داشته باشه، ضمن اینکه تمامی این سوشیال سیگنال ها واقعی هستند!
برای اینکار، افزونه های وردپرسی وجود دارند که می تونن کار شما رو راحت کنند. یکی از این افزونه ها، افزونه OnePress Social Locker است که محتوا رو برای کاربر قفل می کنه و تا زمانی که پست شما رو منتشر نکنه، محتوا رو بهش  نشان نمیده! (البته من به شخصه این روش رو توصیه نمیکنم!! صرفا برای اینکه مثال زده باشم)
6. خلاقیت داشته باشید!
راهکارهای افزایش سوشیال سیگنال زیاده و خلاقیت شما در این راه بسیار کمک کننده است.
به عنوان مثال شما می تونید کمپین های مختلفی خصوصا در توییتر راه بیاندازید و تعداد زیادی ریتوییت دریافت کنید.
به هرحال نکته اصلی اینه که خلاقیت داشته باشید و از روش های گوناگون تا می تونید برای خودتون سوشیال سیگنال جذب کنید و رتبه سایت خودتون رو بهتر کنید

 در صورت نیاز به مشاوره و توضیحات بیشتر در خصوص سوشیال سیگنال ها ، با پشتیبانی زئوس در تماس باشید


  نظرات

ساناز همتی

12/8/1397

با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون امکان داره در مورد دیجیتال مارکتینگ هم مطلب بزارید

Hamed beigi

13/8/1397

سپاس از مطالب مفیدتون

Hamed beigi

13/8/1397

سپاس از مطالب مفیدتون

Hamed beigi

13/8/1397

سپاس از مطالب مفیدتون