Open Nav

Ussd چیست؟

1549
نویسنده : مدیر سایت
منبع : سایت زیوس
23 1397 آبان

شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد که برای به دست آوردن اطلاعات سیمکارت خود،مثلا نمایش مانده حساب، از کد های دستوری مثل *141*1#  استفاده کنید.
به این اعداد و ارقام، کد های ussd  میگویند.
با پیشرفت تکنولوژی و استفاده روزافزون ما از تلفن های همراه امروزه اهمیت USSD بیشتر از همیشه برای ما روشن است، زیرا به کمک آن میتوان  بسته اینترنت خرید، قبض هارا پرداخت کرد، در مسابقات و برنامه های تلوزیونی شرکت کرد و...
USSD مخفف Unstructured Supplementary Service Data یا سرویس غیرساخت یافته مکمل داده است  که وظیفه آن ارسال پیام بوسیله کد دستوری است.


 
USSD خود یک شبکه نیست و پروتوکلی برای ارسال پیام  در شبکه است مخصوص موبایل به اسم GSM .
GSM مخخف Global System for Mobile communicating است و از لحاظ لغوی یعنی سیستم جهانی برای برقراری ارتباط به وسیله موبایل.
 USSD جزء قابلیت‌های ذاتی این شبکه نیست، در نتیجه این سرویس جزء خدمات اضافی GSM محسوب می‌شود که بدون هزینه خاصی قابل افزودن به تمام شبکه است که تقریباً تمام گوشی‌های موجود از ارسال و دریافت این‌گونه پیام‌ها پشتیبانی می‌نمایند.
بر خلاف سامانه پیام کوتاه که مسئول رد وبدل کردن اطلاعات بین گوشی های تلفن است، USSD پروتوکلی برای ارتباط با شبکه و بالعکس است، پس نمیتوان نحوه کارکرد این دو را به دلیل استفاده در تلفن های همراه یکسان دانست.

 و درآخر از استاندارد های USSD این است ارتباط باید RealTime باشد یعنی بعد از ارسال پیام،باید اطلاعات به گیرنده منتقل شود و نباید دربین مسیر درجای خاصی ذخیره و نگهداری شود.و حد اکثر کاراکتر مجاز در هر دستور نباید از 182 تجاوز کند.
 
از آنجایی که USSD در تمام جهان قابل استفاده است،تعداد زیادی از کد های دستوری USSD نیز موجود است که تنها راه بررسی آن جستجو در اینترنت می باشد.


  نظرات

سارا پناهی

25/8/1397

من متوجه نشدم آیا used یک پروتکل هست؟ براب فعال کردن آن باید به مخابرات هزینه بدیم؟ با همه گوشی ها سازگار هست؟