Open Nav

بک لینک ویکی پدیا چیست و چرا اینقدر اهمیت دارد؟

1416
نویسنده : مدیر سایت
منبع : سایت زیوس
27 1397 آبان

اولین سوالی که باید قبل از شروع راهنما پاسخ بدم اینه که لینک های ویکی پدیا دقیقا چی هستند؟ خب ، جواب این سوال بسیار ساده است.
لینک های ویکی پدیا چیزی جز بک لینک هایی که از صفحه ی ویکی پدیا برای وبسایت خودتون به دست می آورید نیستند و روش های مختلفی برای به دست آوردنشون وجود داره
پس اگر اونا فقط بک لینک های عادی هستند، این همه سر و صدا به خاطر اونا چه دلیلی داره؟
خب ، مهمتر از همه اینکه ، ویکی پدیا دارای اعتبار دامنه ی DA) 100) هست. بله درسته ، از نمره 1 تا 100 ، Moz به ویکی پدیا اعتبار دامنه ی 100 داده شده که این بالاترین نمره ایه که یک وبسایت می تونه به دست بیاره.
این سایت ، سایتیه که تقریبا گوگل نمی تونه هیچ اشکالی به اون بگیره و از منظر گوگل این سایت بیشترین اعتبار و شهرت رو داره. به همین خاطر وقتی لینکی از سمت ویکی پدیا میاد، اون بک لینک بسیار حائز اهمیت هست.
به هر حال ، مشکلی که وجود داره اینه که ویکی پدیا یک سازمان غیر انتفاعی هست. این یعنی اینکه بر خلاف دیگر سایت های سطح بالا ، نمی تونید از آن بک لینک بخرید یا دراون پول خرج کنید و مطمئن باشید که بک لینکی به سایت شما ارسال خواهد شد.
در عوض ، اگر می خواهید از ویکی پدیا لینکی دریافت کنید باید سخت کار کنید که اگر نمی دونید چگونه باید کار کنید می تونه فرآیند بسیار سختی باشد و بدتر از همه اینکه در نهایت ، هیچ تضمینی وجود نداره که شما لینک مورد نظر خودتون رو به دست بیارید
هیچ روشی نمی تونه تضمین کنه که شما حتما لینک دریافت خواهید کرد، اما با این حال دونستن اقدامات صحیح قطعا در به حداکثر رساندن شانس دریافت بک لینک از ویکی پدیا به شما کمک خواهد کرد.


چگونه بک لینک از ویکی پدیا به دست آوریم؟
اساسا 2 روش برای به دست آوردن بک لینک از ویکی پدیا وجود داره. اولین روش در مقایسه با دومین روش آسان تر هست ، اما در مقابل ، لینکی که در اولین روش به دست می آورید از بخش پایین صفحه بوده و میزان اثرگذاری اون کمتر هست
دومین روش می تونه لینکی از هر جایی داخل محتوای صفحات سایت برای شما به ارمغان بیاره ، به این معنا که این لینک ارزش بیشتری داره اما به دست آوردنش هم مسلما سخت تر هست. مقدمه چینی کافیه ، اجازه بدید به نحوه ی استفاده از این دو روش و چگونگی به دست آوردن یک بک لینک از ویکی پدیا بپردازیم.
البته قبل از اینکه شروع کنیم ، به یک حساب کاربری ویکی پدیا نیاز داریم که فراهم کردن آن آسان و رایگان هست. فقط کافیه به Wikipedia.com برید و گزینه ی  create account (ایجاد اکانت) را از گوشه ی بالا سمت راست انتخاب کنید.


روش 1 – به دست آوردن بک لینک از ویکی پدیا از طریق لینک های خراب
اولین روشی که قراره بررسی کنیم ، از طریق روش لینک های خراب هست. شاید قبلا در مورد لینک سازی خراب چیزی شنیده باشید. این روش اساسا روشی هست که در اون لینک هایی که خراب هستند یا دیگر کار نمی کنند رو می تونید با لینک های خودتون جایگزین کنید.
هر مقاله ی ویکی پدیا به هزاران مقاله ی مختلف در اینترنت لینک داره و نکته ی مثبت برای ما اینه که اونا زود به زود به روز رسانی نمی شوند.
پس هر موقع که یک لینک اشاره کننده به کلید واژه ی شما (یا هر لینک مرتبط به زمینه ی کاری شما) خراب شد ، می تونید از فرصت طلایی جایگزینی اون با لینک مخصوص به خودتون استفاده کنید.
به هر حال ، نمی تونیم منتظر بمونیم تا یک لینک خراب بشه، به همین دلیل از چند ابزار خاص برای یافتن لینک های خراب استفاده کرده و بعد از مراحل زیر برای جایگزینی اون با لینک خودمون پیروی می کنیم.
مرحله ی 1 – اولین مرحله مسلما یافتن صفحه ی ویکی پدیا با یک لینک خراب هست. به این منظور ، می تونید به صفحه ی ویکی پدیا که حاوی لیستی از تمام مقالات با لینک های خراب است برید.
البته از اونجایی که یافتن دستی یک مقاله مرتبط با موضوع شما ممکنه زمان بر باشه و شما هم زمان زیادی در اختیار ندارید، پس می تونید از ابزاری به نام wikigrabber استفاده کنید که در اون می توانید کلید واژه ی خودتون رو وارد کنید و این ابزار صفحات ویکی پدیایی که نیاز به تغییرات دارند رو به شما نشان خواهد داد.


 
مرحله ی 2 – همین که یک صفحه با یک لینک خراب به دست آوردید ، به یک صفحه هم برای جایگزین کردن با لینک خراب نیاز دارید. برای این منظور ، ابتدا باید از ابزاری به نام Wayback Machine استفاده کنید.
کافیه لینک خراب رو در این ابزار وارد کنید تا این ابزار وضعیت ظاهری پیش از خراب شدن لینک(یا قبل از اینکه مالک سایت تصمیم بگیرد آن لینک را کنار بگذارد)رو به شما نمایش بده
به محض اینکه فهمیدید صفحه شامل چه محتوایی بوده، باید یک پست در وبسایت خودتون ایجاد کنید یا پست های موجود رو برای سازگاری با محتوایی که صفحه ی خراب ارائه می داده ویرایش کنید.
اطمینان حاصل کنید که تمام نکات مهمی که صفحه ی خراب شده ارائه می داده  رو پوشش بدید و در صورت امکان ، اطلاعات موجود در اون صفحه رو با آخرین حقایق و اکتشافات جدید در اون زمینه به روز رسانی کنید.
مرحله ی 3 – آخرین مرحله اینه که به ویراستاران ویکی پدیا پیشنهاد کنید لینک های خراب رو با لینک های شما جایزگین کنند. می تونید این کار رو از طریق حساب کاربری خودتون انجام بدید.
البته به یاد داشته باشید، به جای اینکه فقط به اونا بگید این لینک باید جایگزین شود ، دلیل این کار رو براشون توضیح بدید تا به این صورت شانس خودتون برای پذیرفته شدن لینکتان رو به حداکثر برسانید.


روش 2 – گرفتن بک لینک از ویکی پدیا با به روز رسانی مطالب قدیمی
همونطور که قبلا گفتیم ویکی پدیا یک سایت بسیار بزرگ هست و عملا هزاران صفحه در اون وجود داره. بنابراین اگر بخواهیم واقع گرایانه به قضیه نگاه کنیم متوجه میشیم که نمی توان همه ی محتوای سایت رو به روز رسانی کرد و اینجاست که فرصت طلایی برای شما به وجود میاد. مقاله های زیادی وجود دارند که به استناد نیاز دارند یا اصلا هنوز ارائه نشده اند.
کاری که از دست شما بر میاد اینه که با استفاده از wikigrabber یا با جستجوی عبارت زیر در گوگل ، مقالات مرتبط با حوزه کاری خودتون که به استناد نیاز دارند رو بیابید:

 

citation needed" “کلمه کلیدی شما”Site:Wikipedia.org


وقتی در صفحه که نیاز به ویرایش داره وارد شدید ، باید محتوای اون رو به روز رسانی کنید و در این فرآیند ، می تونید همچنین لینک خودتون رو اضافه کنید یا یک صفحه ی کاملا جدید ایجاد کنید و لینک خودتون  رو جایی داخل محتوا اضافه کنید. چنین لینکی بسیار ارزشمند خواهد بود چون از محتوای موجود نشأت گرفته است.
البته یک نکته که باید به خاطر بسپارید اینه که اگر ویراستاری رو با هدف به دست آوردن بک لینک از ویکی پدیا انجام میدید ، پس مسلما شکست خواهید خورد چون هر به روز رسانی به صورت دستی توسط ویراستاران بررسی میشه (قبل از اینکه درسایت نمایش داده شود).
یک روش مطمئن برای عملی کردن این تکنیک ، ایجاد محتوا با هدف افزایش اطلاعات و علم مردم هست.
همچنین باید به خاطر داشته باشید که محتوا باید با سبک و سیاق خاص ویکی پدیا نوشته بشه. به محض اینکه محتوا رو به دست آوردید ، لینک خودتون و دیگر لینک های مناسب از سایت های دیگر رو اضافه کنید تا کار شما جلوه ی طبیعی تری داشته باشه و مورد پذیرش ویکی پدیا واقع بشه





  نظرات