Open Nav

طولانی تر شدن توضیحات متا در نتایج گوگل چه تاثیراتی بر سئو داشته است؟

1928
نویسنده : مدیر سایت
منبع : سایت زیوس
2 1398 مرداد

در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ گوکل رسما اعلام کرد که «ما طول محتوای متنی و تعدا کاراکتر نشان داده شده در نتایج ارگانیک جستجو را افزایش داده ایم».

در نگاه اول شاید آنقدرها چشمگیر به نظر نرسد؛ اما این افزایش تعداد کاراکتر مجاز در توضیحات متا، تاثیر قابل توجهی بر سئو و در نحوه جذب مخاطب خواهد داشت.

این تغییر هم در نسخه دسکتاپ و هم در نتایج جستجوی نشان داده شده در موبایل اعمال شده است. البته محتوای توضیحات، کماکان از تگ Meta Description موجود در صفحات وب دریافت و به کاربران نشان داده می شود.

مثال‌هایی برای اسنیپت‌های بلند قابل مشاهده در نتایج جستجو:

این توضیحات محتوا در نتایج جستجوی عبارت “توافقات محرمانه” (non-disclosure agreement) دارای 277 کاراکتر است:

 تاثیرات طولانی تر شدن توضیحات درنتایج گوگل بر سئو

این توضیحات با 274 کاراکتر در نتیجه جستجوی عبارت “دستورالعمل خوراک مرغ با پنیر پارمیجانو” (chicken parmesan recipe) نمایش داده شده است:

نمایش توضیحات بلندتر در نتایج گوگل

 

در حالت قبلی نهایتا ۲ یا ۳ خط نوشته به عنوان توضیحات زیر نتایج جستجو می دیدیم که با تغییر جدید، این مقدار تا ۴ ، ۵ و یا حتی ۶ خط هم می تواند افزایش یابد. این تغییر به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه جستجو، و به طریقی به گوگل در واقعی تر شدن سنجش میزان ارتباط صفحه با عبارت مورد جستجو کمک می کند. این تغییر کوچک تاثیر زیادی در سئو خواهد داشت و البته افزایش تعداد کاراکتر لزوما به نفع شما نخواهد بود و با توجه به نوع و میزان پیچیدگی محتوا و حتی نحوه نگارش و کپی رایتینگ ، می تواند CTR را افزایش یا کاهش دهد.

آپدیت جدید گوگل از چه زمانی اجرا می شود؟

این اتفاق از چه زمانی شروع شده؟ از اواسط نوامبر ۲۰۱۷٫

از ۲۲ام نوامبر ۲۰۱۷ داده های جمع آوری شده در SISTRIX  ، آرام آرام این تغییرات را ثبت و درک کرد. از ۴ دسامبر ۲۰۱۷ همانطور که داده ها نشان می دهند، در بیش از ۵۰ درصد نتایج جستجو حداقل یک نتیجه (از ۱۰ نتیجه) با توضیحات متای بیش از ۱۸۰ کاراکتر وجود دارد.

بیشتر نتایج جستجو هنوز از همان الگوی قدیمی و از محدودیت ۱۶۰ کاراکتری پیروی می کنند. از صفحات مهم‌تان شروع کنید، و توضیحات متای لندینگ پیج های مهم تان را مطابق با الگوی جدید بهینه سازی کنید.

 

این تغییرات چه تاثیری بر سئو خواهند گذاشت؟

تاثیر این تغییر را از سه جهت می توان بررسی کرد:

۱- نحوه نگارش و بهینه سازی توضیحات متا تغییر خواهد کرد.

طبیعتا حالا که فضای بیشتری داریم متفاوت خواهیم نوشت. بیشتر سعی در ترغیب کاربران به کلیک کردن خواهیم داشت و همزمان باید سعی کنیم تا جای ممکن پاسخ کاربران را در توضیحات متا بگنجانیم؛ حتی اگر ترافیک ورودی را فدای «کمک به کاربران» کرده باشیم. چرا که در این حالت شانس بیشتری برای بهبود رنک گوگل خواهیم داشت.

 

۲- نرخ کلیک شما (CTR) تغییر خواهد کرد.

ممکن است تعداد کلیک ها و ورودی ارگانیک شما کاهش پیدا کند.

بیایید محتوای وبسایت را به دو حالت پیچیده و ساده تقسیم کنیم. وقتی کاربران دنبال پاسخ سوالی ساده در گوگل می گردند، توضیحات بیشتر در صفحه نتایج ممکن است آنها را از ورود به وبسایت و مطالعه بیشتر بی نیاز کند. بر عکس، اگر موضوعی پیچیده مثلا «شکل گیری ابر نو اختر» را در گوگل جستجو می کنند، توضیحات بیشتر می تواند آنها را قانع کند که در وبسایت شما پاسخ سوالشان را خواهند یافت.

 

۳- نتایج پایین تر شانس کمتری خواهند داشت.

این افزایش تعداد کاراکتر باعث خواهد شد تا نتایج جستجو فضای بیشتری از صفحه را اشغال کنند. بر فرض اگر سابق بر این ۵ یا ۶ نتیجه جستجو بدون اسکرول کردن قابل مشاهده بود، با آپدیت جدید این عدد به ۳ یا ۴ کاهش خواهد یافت؛ و البته این مشکل در حالت موبایل جدی تر هم خواهد بود.

علاوه بر این، برای مسائل ساده، همانطور که بالاتر گفتیم، خود به خود نیاز به اسکرول کردن برطرف خواهد شد.

 

تاثیرات جانبی

اسنیپت‌های طولانی‌تر تاثیری بیش از نمایش چند خط اضافه در نتایج موتورهای جستجو دارد. این خطوط اضافه به این معنی است که نتایج صفحه اول فضای بیشتری را اشغال می‌کنند.

اگر کاربران با اسنیپت‌های بلندتر روی صفحه اول نتایج سرگرم شوند، این احتمال وجود دارد که امکان رجوع آنها به صفحه دوم نتایج کاهش پیدا کند.

خلاصه، وقت خود را با دوباره نویسی توضیحات متای قبلی خود، به دلیل این تغییر پیش آمده، هدر ندهید. با این حال، بررسی کنید که چطور می‌توان از این تغییر برای بهبود استراتژی سئو استفاده کرد و به کاربران مورد نظر خود کمک کنید تا به سایت شما دسترسی پیدا کنند.


  نظرات