Open Nav

کاربرد موشن گرافیک چیست و با چه نرم افزاری طراحی میشود؟

11775
نویسنده : مدیر سایت
منبع : سایت زیوس
10 1439 آذر

با توجه به فراگیر شدن تولید موشن گرافیک دانستن چگونگی خلق و تاثیرات و انواع موشن گرافیک به سوالات بسیاری که در این زمینه مطرح می شود بر پایه تحقیق و اصول پایه ای هنرهای سمعی و بصری پاسخ می دهیم.

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک گونه ای از فیلم سازی است که برای تولید آن از گرافیک متحرک استفاده می شود. در این آثار دو هنر فیلم سازی و گرافیک با یکدیگر تلفیق شده و از قابلیت های هر دو جهت انتقال محتوا و پیام استفاده می شود. اگرچه گونه هایی از موشن گرافیک مثلا سایه بازی در هنرهای قدیم وجود داشته است اما این تکنیک عمدتا مدیون پدید آمدن نرم افزارهای رایانه ای و گسترش عرصه چندرسانه ای است. به زبان ساده ویدیوهایی که پیام و محتوا را به‌صورت متحرک و گرافیکی منتقل می‌کنند موشن گرافیک هستند. واژه موشن Motion در زبان فارسی پویا ترجمه می‌شود و به هر چیزی که دارای حرکت باشد می‌گویند.

کاربرد های موشن گرافیک و از خصوصیات آن

استفاده از عناصر بصری گرافیکی برای تاثیر فوری و جلب توجه مخاطب هدف و اینکه همچون دیگر آثار گرافیکی انتزاعی، مینیمال، سمبولیک و نشانه محور هستند.

این خصوصیات موجب می شود که هم در فیلم هایی که با هدف برندیگ تولید می شوند کاربرد زیادی داشته باشند و هم در فیلم هایی که به تشریح یک فرآیند می پردازند و مخصوصا فیلم های آموزشی کاربرد بسیاری داشته باشند.

تاثیر گذاری رنگ، فرم، بافت، حرکت و... در کنار موسیقی و افکت صدا می تواند موضوع مورد نظر را در حافظه مخاطب حک کند به عنوان مثال: رنگ سازمانی، لوگو، تایپوگرافی و دیگر عناصر یک برند را به ناخود آگاه ذهن بینند ببرد. هویت سازی لوگو و برند تقریبا در تمامی شبکه های تلویزیونی توسط تیزرها، آرم استیشن ها، وله ها، تیتراژ، opener ها، اعلام برنامه ها و میان برنامه های موشن گرافیک انجام می‌شود و اینکه می‌توانند به‌صورت آفلاین و آنلاین بر روی کامپیوتر و موبایل در وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهایی که قابلیت نمایش ویدیو را دارند نمایش داده شوند.

از سوی دیگر سادگی مینیمالیستی موشن گرافیک و استفاده از نماد ها کمک می کند تا برای اهداف آموزشی و پرزنت ها بسیار مفید باشد. به عنوان مثال تشریح یک ایده استارتاپی و یا فرایندی که قرار است اجرا شود یا هرچیزی که نیاز به شناخته شدن دارد و مردم از ساز و کار آن اطلاعی ندارند این روش بسیار مناسب است.

و همینطور با توجه به اینکه عنصر داستان و درام در موشن گرافیک نسبتا کمرنگ‌تر از دیگر تکنیک های فیلم سازی است ولی می توان گفت که انتقال محتوا با این روش از مزیت‌های بسیاری برخوردار است از جمله اینکه می‌توان محتوا را به‌صورت تأثیرگذارتر و جذاب‌تر در زمان کوتاه‌تری به مخاطب ارائه داد.

 

موشن گرافیک شیراز

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

انیمیشن بیشتر جنبه داستانی دارد و غالبا محتوای خود را از طریق داستان به بیننده منتقل می کند اما موشن گرافیک بیشتر با تکیه بر تصویر و عناصر بصری از جمله فرم، رنگ، بافت و ترکیب بندی و حرکت محتوای خود را ارائه می دهد. گرچه استفاده از عناصر بصری، موسیقی، صدا و حرکت ، وجه مشترک انیمیشن و موشن گرافیک هستند اما روایت داستانی معمولا در انیمیشن غالب است.
انیمیشن بیشتر شخصیت محور است اما موشن گرافیک غالبا تصویر محور.
انیمیشن غالبه به لایه های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت ها و پرسوناژ ها می پردازد اما موشن گرافیک بیشتر به جنبه های سمبولیک، نشانه شناسی و تشریح رویدادها و فرایندها می پردازد. از این رو کاربرد موشن گرافیک بیشتر در صنعت تبلیغات و بردینگ است و انیمیشن در صنعت سرگرمی و سینما.
غالب ارائه انیمیشن بیشتر به سینمای داستانی نزدیک است. غالب هایی چون سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی، انیمیشن های کوتاه داستانی و ... اما غالب ارائه موشن گرافیک بیشتر به تیزرهای تبلیغاتی، تیتراژ و عنوان بندی، کلیپ های آموزشی و... نزدیک است.
آثار انیمیشن بیشتر با تکنیک تدوین تداومی تدوین می شوند که برای روایت داستانی معمول تر است. اما آثار موشن گرافیک بیشتر با تکنیک غیر تداومی و غیر خطی که فاقد تداوم زمانی و مکانی رویدادهاست و بیشتر به ارائه محتوا تکیه می کند تا روایتی دارای توالی رویداد ها.
از ابزارهای ساخت موشن گرافیک می توان به گزینه های زیر اشاره کرد.

Adobe AfterEffects

Adobe Premiere

Adobe Photoshop

Adobe Illustrator

Adobe Animate

Nuke

3DMAX

Houdini

Maya

Syntheyes


همچنین پلاگین ها و ابزارهای جانبی دیگر، نیز بسیار است که می تواند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.

ساخت موشن گرافیک

قبل از طراحی یک استراتژی دقیق برای آنچه که در این روش بازاریابی برای شما لازم است در نظر گرفته می‌شود که این استراتژی با توجه به اهداف، جایگاه، نقاط ضعف و قوت و رقبای کسب و کار شما طراحی شده است، نقش به سزایی در بازاریابی مطلوب شما خواهد داشت که ما دراین راستا با بررسی این استراتژی‌ها و طرح هایی خلاقانه و مفید برای بهتر دیده شدن شما در کنارتان باشیم تا از بالاترین بازدهی در انتقال هدف به مشتریان برخوردار باشید.

 تیم متخصص موشن گرافیک زئوس با سالها تجربه در پیاده سازی موشن گرافیک آماده پاسخگویی به شما عزیزان میباشد. برای اطلاع بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

 
تلفن همراه: 09120924548


تلفن ثابت: 3-36273861-071

 

برای مشاهده نمونه کارهای موشن گرافیک ما کلیک فرمایید.


  نظرات