Open Nav

وایرال مارکتینگ

1307
نویسنده : مدیر سایت
منبع : سایت زیوس
30 1399 اردیبهشت

وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی، یکی از روش‌های بازاریابی است که مخاطب در آن نقش اصلی را در به اشتراک گذاری محتوا ایفا می‌کند.مثال: ویدیوهایی است که مرسدس بنز تولید می‌کند.
به تعریف سایت اقتصادی-سرمایه گذاری Investopedia “بازاریابی ویروسی به دنبال آن است که به شیوۀ دهان به دهان و یا با به اشتراک­ گذاری از راه اینترنت و ایمیل، اطلاعات مربوط به محصولات یا خدمات را از فردی به فرد دیگر منتقل کند. هدف از بازاریابی ویروسی، الهام بخشیدن به افراد برای به اشتراک گذاشتن یک پیام بازاریابی با دوستان، خانواده و دیگر افراد است تا تعداد گیرندگان آن پیام به صورت تصاعدی رشد یابد.”


فواید وایرال مارکتینگ چیست؟
• هزینه کم: آنچه که در وایرال مارکتینگ مشخص می‌شود این است که کاربران بخش مهمی از کار را انجام می‌دهند که این موضوع هزینه‌های نشر و تبلیغ را به شدت کاهش می‌دهد.
ا پتانسیل دسترسی زیاد دارد: یک ویدئوی ویروسی در اینترنت توانایی دسترسی به مخاطبان بین‌المللی را بدون نیاز به سرمایه‌گذاری یا تلاش بیشتر دارد. به همین دلیل، یک شرکت کوچک و یا حتی یک فرد خصوصی می‌تواند به شدت در بازه زمانی وایرال شود.
• تهاجمی نیست: در وایرال مارکتینگ، کاربر رسانه‌های اجتماعی کسی است که تصمیم می‌گیرد شرکت کند و محتوا را به اشتراک بگذارد، بنابراین احتمال این که برند به عنوان تبلیغات مزاحم به خوراک خبری افراد وارد شود کاهش داده می شود.
• به ساخت برند شما کمک می‌کند: کاربران به این واسطه یک ارتباط شخصی با برند مذکور ایجاد می کنند. این مسئله درست زمانی که به نام تجاری و آگاهی از برند می رسد بدون شک یک ابزار بسیار قدرتمند خواهد بود.

انواع وایرال مارکتینگ:
۱ فرستادن به هم : یک پیامی است که استفاده کننده را برای فرستادن آن به دیگران آگاه و تشویق می نماید.
۲ مشوق ویروسی : هم برای فرستادن پیام و هم برای فراهم کردن نشانی کسان دیگر، پاداشی پیشنهاد و باعث افزایش مراجعه کنندگان می شود.
۳ مخفی : زمانی که یک پیام ارایه می شود، به عنوان یک صفحه غیرمعمولی فعال یا یک تکه خبر فوراً آشکار نمی شوند.
۴ بازاریابی شایعه : تبلیغات یا پیام هایی که ستیزه جویانه به وسیله رقابت خلق شده اند و بحث در مورد نتایج رقابت و هم ستیزی منجر به ایجاد تبلیغات دهان به هان و شایعه ای می شود.
۵ مدیریت پایگاه اطلاعات : استفاده کنندگان، سیستم های ارتباطی خودشان را با استفاده از ارتباط با بانک جامع اطلاعاتی از طریق خدمات آنلاین خلق و اداره می نمایند.

روش های وایرال مارکتینگ
• word of web نوشتن در یک محیط مبتنی بر وب و در قالبی که آن اطلاعات را به ایمیل دریافت کنندگان ارسال می نماید.
• word of Email این نوع خیلی معمول است و شامل ارسال ایمیل هایی مثل جوک ها، نقل قول ها و عکس های توافقی می باشد.
• word of mounth تبلیلغات ویروسی دهان به دهان یکی از بارزترین نوع تبلیغات است و مخاطبان بدون صرف هیچ هزینه ای سود کلانی را برای شرکتهای ارائه دهنده تبلیغات زیرکانه به ارمغان می آورند.
• Word of Instant message شاید سریع ترین شیوه، انتقال پیام هایی باشد که به سرعت بین کاربران در اینترنت منتشر می شود.
• بحث های مردمی : بسیاری از انجمن های آنلاین دارای اجتماعی هستند که با عناوین بسیاری سر و کار دارد این عناوین براساس فرهنگ انجمن می تواند بار مثبت یا منفی داشته باشد.
• Social bookmarking نگهداری کردن آدرس یک وب سایت در لیست favorites در کامپیوتر) : افراد لینک ها را در وب سایت ها قرار می دهند، سپس وب سایت ها این لینک ها را برای افرادی که به هر یک از این لینک ها علاقه دارند، گردآوری می نمایند.
• ۷ پاداش برای رجوع : گاهی اوقات شرکت ها، پاداشی را برای رجوع مشتری پیشنهاد می دهند.
• ۸ پروتکل مخابراتی (ارتباطی) : مثلا در رسانه شنیداری غیرحرفه ای، افراد تازه کار در پایان هر مکالمه کارت های QSL مبادله می کنند که پروتکل ارتباطی انتظار دارند ، هر فردی اطلاعات QSLرا به دیگران انتقال دهد.
• Bluetooth استفاده گسترده از تلفن های موبایل این امکان را پدید آورده که ویدیوهای پیشرفته ای بتواند به صورت ویروسی بین handset ها توزیع شود . البته این روش در موبایل هایی که دارای بلوتوث رایگان هستند، فعال می شود.
• ) Blog Publicity تبلیغات وبلاگ) : وقتی رهبران شرکت ها و سازمان ها با عقاید کافی در مورد برخی چیزها بحث می کنند، معمولا به وبلاگ های های دیگر هم پخش خواهد شد.

عواملی که در موفقیت یک وایرال مارکتینگ نقش دارند ؟

1. محتوای جدید: هدف این است که محتوایی را ایجاد کنیم که دیگران بخواهند آنها را به اشتراک بگذارند.محتوا باید جدید، ابتکاری و مهمتر از همه اورجینال باشد. هرگز محتواهای کپی و تکراری توجه مخاطب را به خود جلب نخواهد کرد.

2. محتوای عاطفی: کمپین های ویروسی غالبا احساسات را برانگیخته و باعث خنده و گریه مردم می شوند.معمولا افراد دوست دارند احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، بنابراین احتمال موفقیت محتوای احساسی در وایرال مارکتینگ بسیار زیاد است.


3. محتوای با ارزش: محتوای ویروسی همیشه لازم نیست خنده دار یا عجیب باشد.می تواند برای حل مشکلات متداول مردم راه حل ارائه دهد و یا برای سوالات آن ها پاسخی باشد.فقط باید اطمینان حاصل کنید که محتوای ویروسی شما به کاربر اطلاعات جدیدی را انتقال داده است.در غیر این صورت کاربر نسبت به اشتراک گذاری آن اقدام نخواهد کرد و این چیزی جز شکست وایرال مارکتینگ نیست.

4. محتوای ترند: اگر به موضوعی علاقه‌مند هستید، حتما تمایل بیشتری به اظهار نظر در مورد آن دارید.کمپین های ویروسی اغلب دارای موضوعاتی هستند که باعث می شود افراد بخواهند به آن بپیوندند.یک راه انتخاب از میان موضوعات ترند و جذاب روز است که همه درباره آن اطلاعات دارند و یا علاقه مند به دریافت اطلاعات بیشتر درمورد آن هستند. اما مراقب باشید هر موضوعی مناسب نیست. اگر بحث داغی راجع به سیاست یا مذهب آغاز کنید، به راحتی می توانید نتیجه عکس بگیرید.

5. محتوای تعجب آور: محتوائی که با موفقیت ویروسی شده اند، معمولا شگفت آور، بحث برانگیز و غیرمنتظره است.هنگامی که ایده خاصی در ذهن ندارید به دنبال موضوعاتی بروید که بتوانید کاربر را شگفت زده کنید.

 وایرال کردن محتوا


  نظرات