Open Nav

فریم وک RACE چیست؟

1093
نویسنده : مدیر سایت
منبع : سایت زیوس
27 1399 مرداد

فریم وک RACE چیست؟

اگر در فضای دیجیتال فعالیت دارید یا یک دیجیتال مارکتر هستید شاید تا به حال نام فریم ورک RACE را شنیده باشید. اما واقعا این فریم ورک چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟
تمام کار ها در فضای دیجیتال اعم از برنامه ریزی، اجرا، مدیریت و ارزیابی باید بنابر مدل RACE انجام شود. در واقع این مدل به هدف ایجاد شیوه ای منسجم تر و ساختارمند برای فعالیت در دنیای دیجیتال ایجاد شد زیرا طبق تحقیقات صورت گرفته بسیاری از شرکت ها استراتژی بازاریابی دیجیتال خوبی ندارند و در تعیین مسیر و ابزار درست، اشتباه می‌کنند. پس با استفاده از فریم ورک RACE مناسبت ترین استراتژی را طراحی و اجرا می‌کنیم.
فریم ورک RACE چرخه عمر کامل مشتری یا قیف بازاریابی را در برمی‌گیرد. حال ببینیم هرکدام از این مراحل چیست و چه اتفاقی در آن روی می‌دهد.

مراحل فریم ورک RACE
(R) اولین حرف از کلمه REACH است. REACH به معنی افزایش دسترسی و آگاهی از برند، محصولات و خدمات آن از طریق فضای دیجیتال و رسانه های آفلاین به منظور ایجاد ترافیک و بازدید از سایت و رسانه های اجتماعی آن برند است. در این شاخه از انواع رسانه ها مانند رسانه های پولی و رسانه هایی که تحت مالکیت خود برند است استفاده می‌شود.


(A) اولین حرف از کلمه ACT است که کوتاه شده ی واژه INTERACT است. هدف از این مرحله در فریم ورک RACE افزایش تعامل با مخاطبین است. حال پرسش مهم این است که چگونه در دنیای دیجیتال مخاطب را جذب کنیم تا با آن ها افزایش تعامل داشته باشیم؟ بله دقیقا درست است، محتوا! همه توانایی تولید محتوا را دارند اما کار وقتی سخت می شود که شما باید محتوای جذاب تولید کنید تا مخاطبین ترغیب شوند که از آن ها بازدید کنند. در سایت و رسانه های اجتماعی خود انواع محتواهای متنی، عکس، ویدیویی و… تولید کنید و همیشه معیار کیفیت را در نظر داشته باشید. در واقع تمام این کارها انجام می‌شود تا مخاطب را از بالاترین سطح قیف فروش به داخل و به یک مرحله پایین تر سوق دهید. در بسیاری از بیزینس ها خصوصا B2B این مرحله به منظور ایجاد سرنخ ها انجام می‌شود. یکی از مهم ترین ابزارها در این مرحله گوگل آنالیتیکس است، پس استفاده مناسب از آن را مدنظر داشته باشید. ثبت نام مخاطبان در سایت به عنوان کاربر، ثبت اطلاعات به منظور دریافت خبرنامه، به اشتراک گذاشتن محتوای شما در رسانه های اجتماعی با سایر کاربران و… از شاخص هایی است که می تواند میزان موفقیت شما در این مرحله را نشان دهد.


(C) اولین حرف از کلمه CONVERT به معنای تبدیل و تغییر دادن است. یعنی تبدیل سرنخ ها و مخاطبینی که داشتید به مشتریانی که از شما خرید کنند. یادتان باشد این خرید می تواند آنلاین از سایت شما یا به صورت آفلاین باشد. در واقع مشتری گامی حیاتی برمی دارد و در ازای خدمات یا محصولات شما پرداخت انجام می دهد و به یک پله پایین تر در قیف فروش می رسد.


(E) اولین حرف از کلمه ENGAGE است. در این مرحله سعی می کنید با مشتریانی که اولین خرید را از شما انجام می‌دهند تعامل بیشتری برقرار کنید و آن ها را وارد فرآیند وفادار سازی به برند خود کنید. در واقع هدف در این مرحله افزایش طول عمر مشتری است. فراموش نکنید که این مرحله از فریم ورک RACE از لحاظ زمانی طولانی تر از سه مرحله قبلی است. میزان تکرار خرید یا به اشتراک گذاری محتوای برند شما در فضای مجازی توسط مشتری، معیارهای خوبی برای اندازه گیری درصد موفقیت شما در این مرحله است. همچنین باید گزینه های دیگری نظیر درصد مشتریان فعال، میزان رضایت مشتریان و پیشنهادات مشتریان را با استفاده از سیستم های دیگری مانند باشگاه مشتریان بررسی کرد.

یکپارچگی
تمام مراحلی که ذکر کردیم یک فرآیند کاملا یکپارچه و سازمان یافته است. یعنی شما می توانید هنگام استفاده از مدل RACE علاوه بر استفاده از فضای مجازی، هم زمان از پتانسیل رسانه ها و بستر آفلاین نیز در جهت بهبود فرآیند و بالا رفتن بازده کار خود استفاده کنید. میزان آگاهی از برند خود را افزایش دهید و مخاطبین را به سوی رسانه های آنلاین خود سوق دهید.یا به عبارت دیگر استفاده از باشگاه مشتریانی که در مرحله ENGAGE می باشند و به آن اشاره کردیم.

چرا فریم ورک RACE ؟
به نقل از سایت smartinsights طبق تحقیقاتی که صورت گرفت، در کمال ناباوری مشخص شد بسیاری از بیزینس ها و شرکت های کوچک و بزرگ استراتژی دیجیتال مارکتینگ ندارند!
حتی هنگامی که شما استراتژی لازم را داشته باشید اینکه بدانید آن را از کجا و چگونه شروع کنید یا چگونه آن را سازمان دهی کنید، یک چالش بزرگ برای شما خواهد بود.
در نتیجه استفاده از فریم ورک RACE باعث می شود تمام بیزینس ها از مزایا و پتانسیل فضای آنلاین نهایت اسفاده را ببرند.

شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) برای مدیریت مدل RACE
هدف از به کار بردن شاخص های کلیدی عملکرد ارزیابی و اندازه گیری میزان موفقیت شما در استفاده از فریم ورک RACE است. برای اینکه بتوانید برای هر کدام از چهار مرحله مدل RACE شاخص های کلیدی عملکرد (KPIS) مناسبی را تعریف کنید باید به برند و اهداف برند خود توجه کنید.


  نظرات