Open Nav

اصول نوشتن محتوای با کیفیت در سئو سایت

1164
نویسنده : مدیر سایت
منبع : سایت زیوس
12 1399 شهریور

در ابتدا بهتر است تعریفی از محتوا داشته باشیم. محتوا یعنی هر چیزی است که به زندگی خواننده ارزشی اضافه کند. محتوا به نوعی شامل اطلاعاتی است که اعتماد و اعتبار را برای مشتریان مورد هدف شما فراهم می آورد . محتوا یعنی بلاگ یا نوشته، تصویر، ویدئو، مصاحبه، اینفوگرافیک، نظرات کاربران، داستان، گیف، آهنگ، نکات، دانستنیها و وبینار و ....

ایجاد محتوای کاربردی، اصلیترین ابزار بهینه سازی موتور جستجو است. بدون محتوا چیزی برای جستجو در صفحات وب و به اشتراک گذاشتن وجود ندارد. اصل و اساس بازاریابی درونگرا در سایت بر تولید محتوای جذاب است .

کسب و کارهای اینترنتی هر روز در حال توسعه هستند. افراد زیادی برای رشد کسب و کار خود به محتوا نویسی و بازاریابی محتوا روی آوردهاند. هر یک از این سایت ها در حال ارائه ی خدمات گوناگونی می باشند.

ممکن است هدف یک سایت ارائه ی محصولات یک برند به بازار و یافتن مشتری باشد. هدف وبسایت دیگر شاید چیز دیگری باشد. اما هدف یک وبسایت هر چه که باشد، نحوه نوشتن محتوا برای رسیدن به این هدف بسیار مهم است. تعداد زیادی تولید کننده محتوا در دنیای دیجیتالی در حال کار هستند که چالش های زیادی پیش روی آن ها وجود دارد .

برای غلبه بر این چالش ها نیاز به پاسخ دادن به سوالات زیادی وجود دارد . شاید مهم ترین سوالی که در برابر  چگونه برای سایت خود، تولید محتوا کنیم؟ تولید کنندگان محتوا قرار دارد، این است که در این مقاله قصد داریم تا نحوه نوشتن محتوای بهینه برای وبسایت ها را بیان می کنیم . برای تولید محتوای مناسب و رسیدن به هدف مورد نظر و سئوی بهینه سایت بهتر است مراحل زیر را به درستی انجام دهیم:

در ابتدا به طور خلاصه به مراحل می پردازیم:

  1. مرحله اول : هدف خود را از تولید محتوا مشخص کنید .
  2. مرحله دوم : مخاطبان محتوای خود را شناسایی کنید .
  3. مرحله سوم : سایت های محتوایی رقیب خود را شناسایی کنید .
  4. مرحله چهارم : برای هماهنگی محتواهای مختلف خود، برنامه ریزی کنید .
  5. مرحله پنجم : بر اساس نتایج 4 مرحله قبل، محتوا تولید کنید .
  6. مرحله ششم : محتوای متنی را با عکس و ویدیو و لینک و... غنی سازی کنید .
  7. مرحله هفتم : محتوای خود را ویراستاری کنید .
  8. مرحله هشتم : محتوای سایت خود را با اصول سئو، بهینه سازی کنید .
  9. مرحله نهم : برای به روز رسانی محتوای سایت خود در آینده، برنامه ریزی داسته باشید .
  10. مرحله دهم : به طور مستمر، عملکرد خود را در 9 مرحله قبلی، ارزیابی کنید .

 

مرحله اول : هدف از تولید محتوا

اگر بازاریابی محتوایی را به صورت جدی دنبال می کنید، نمی توانید برای یک سایت محتوای خوبی را بدون پی بردن به هدف از نوشتن برای آن وبسایت بنویسید . آیا سایتی که شما برای آن مطلب می نویسید در حال فروش یک محصول است؟ آیا در صدد جذب مخاطبان بیشتر است؟ آیا به دنبال ترافیک بیشتر برای انتشار آگهی و تبلیغ برای یک برند خاص است؟ هدف یک سایت هر چه که باشد، همین که به هدف اصلی یک سایت که برای آن در حال نوشتن مطلب هستید پی بردید، در موقعیت مناسب تری خواهید بود تا محتوایی تولید کنید که در راستای هدف مورد نظر است . اما پس از اگاهی از هدف سایت، قبل از آن که حتی یک کلمه بنویسید، باید بدانید برای چه کسی می خواهید مطلب بنویسید .

 

مرحله دوم : شناخت مخاطبان

به نظر این قانون ساده می آید اما وقتی بسیاری از نویسنده ها قلم بر روی کاغذ می گذارند، یا شاید هم دست به کیبورد می شوند، نمی دانند که قرار است محتوایی که می نویسند را چه کسانی بخوانند. قبل از پیش نویس کردن محتوا، از خودتان این سوالات را بپرسید :

چه کسانی مخاطبین اولیه محتوای من هستند؟ مخاطبین ثانویه که می توانند بر روی مخاطبین اولیه من تاثیر داشته باشند و به آنها اطلاع رسانی کنند چه کسانی هستند؟ چطور آن ها می توانند سایت من را پیدا کنند؟ به عنوان مثال، فرض می کنیم شما یک وبسایت برای یک شرکت قانونی ایجاد کرده اید. مخاطبین اول شما ممکن است مراجعین فعلی شما باشند. اما، مخاطبین ثانویه شما بسیار گسترده تر بوده و می تواند شامل موکلین دیگر، گزارشگرهای قانونی و یا هر کسی باشد که در آینده به خدمات شما نیاز پیدا می کند .شما باید مطمئن شوید که محتوای شما در اختیار این مخاطبین نیز قرار بگیرد و برای آن ها جذابیت داشته باشد. چه سوالاتی ممکن است برای این گروه در رابطه با موضوعات خاص سایت شما ایجاد شود؟ فعالیت آنلاین آن ها بیشتر به چه صورت است؟ چه اطلاعاتی نیاز دارند؟ مخاطبین محتوای وبسایت را از مسیر های مختلف پیدا می کنند- اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی، لینک هایی از وبسایت های دیگر، اشتراک گذاری ایمیل، و نتایج موتورهای جستجو از جمله این روش ها هستند. آخرین روش برای وبسایت ها اهمیت بسیار زیادی دارد. ممکن است یک متن بسیار خوب نوشته شده باشد و اطلاعات خوبی ارائه کند، اما در صورتی که برای موتورهای جستجو بهینه سازی نشده باشد، ممکن است افراد کمی بتوانند این اطلاعات را پیدا کنند .

شما دوباره باید مخاطبین خودتان را بررسی کنید: چه عبارات جستجویی ممکن است در گوگل تایپ کنند؟ مطمئن شوید که حتما از این عبارات جستجو در تیترهای اصلی و فرعی خودتان استفاده کنید 

 

مرحله سوم : شناسایی سایت های رقیب

آموزش نوشتن محتوا برای یک سایت به داشتن یک دید مناسب در زمینه چشم انداز رقابتی حاکم بر بازار وابسته است. مقایسه سایت خود با سایت های متعلق به رقبای شما در دادن یک دید مناسب به شما کمک می کند. به دلایل مختلفی، نوشتن برای سایت باید تحت تأثیر این دید قرار داشته باشد که بعضی از این دلایل عبارت هستند از :

  • بازدید کنندگان از سایت شما در بسیاری از زمان ها به سایت های رقبای شما در بازار هم نگاه خواهند انداخت. باید بدانید که این بازدید کنندگان در سایت های دیگر چه مطلبی را خوانده اند. آگاهی از مطالبی که در سایت های رقیب در اختیار کاربران قرار گرفته است در انتخاب محتوا برای وبسایت برند خودتان اهمیت دارد. باید تلاش کنید یک محتوای متفاوت را به کاربران ارائه دهید. به طور حتم مطالب شما باید نسبت به مطالب موجود در سایت های رقبای شما متفاوت باشد .
  • بازدید از وبسایت برندهای رقیب در بازار، به شما در تشخیص رویکرد موجود در بازار کمک کننده خواهد بود. پس از آن این امکان برای شما به وجود خواهد آمد تا بتوانید از تاکتیک های نوین در کسب موقعیت بهتر در بازار استفاده کنید. شما نباید آخرین کسی باشید که از تغییرات بازار آگاهی پیدا می کند. در این صورت به طور حتم در مواجهه با رقبای خود پیروز نخواهید بود .
  • با توجه به لزوم بهینه سازی سایت، امکان استفاده از داده های رقبا در جهت بهبود عملکرد خودتان با مراجعه به وبسایت آن ها وجود دارد. برای مثال، کلمات کلیدی که رقبای شما با آن ها به رتبه بهتری دست یافته اند در اتخاذ تصمیم برای بهبود رتبه سایت شما در آینده نزدیک بسیار مفید است .
  • در نهایت باید بدانید که مطالعه مطالب موجود در هر کدام از وب سایت های رقیب، در یافتن عناوین جدید برای تولید محتوا در زمینه آن ها بی تأثیر نیست. شما باید از وجود محتوا در سایت های دیگر که به شما در دادن ایده های جدید کمک می کند خوشحال باشید . جستجو در هر یک از این سایت ها در تخمین بهترین گزینه های موجود در برابر شما قبل از اقدام به نوشتن مطلب کمک خواهد کرد .

 

مرحله چهارم : برنامه ریزی برای هماهنگی محتواهای مختلف

قبل از ورود به نوشتن محتوا و قرار دادن آن روی سایت، مطمئن شوید که یک برنامه جامع در زمینه نحوه هماهنگی مطالب تمام صفحات وبسایت خود دارید . اگر در حال تغییر کلی وبسایت هستید یا می خواهید یک وبسایت جدید خلق کنید، شاید ایجاد یک چهارچوب برای فعالیت های سایت مفید باشد. این کار خیلی هم سخت نیست. ایجاد یک چهارچوب شاید به سادگی قرار دادن نام تمام صفحات و موضوعاتی که شما قصد نوشتن آن ها را درید در یک لیست باشد .

به این فکر کنید که :

چه صفحاتی برای سایت خود نیاز دارید و هدف هر کدام از این صفحات چیست؟

کاربران چگونه به هر یک از این صفحات دسترسی خواهند داشت؟

محتوای سایت به اشکال مختلفی نمود پیدا خواهد کرد. همچنین حجم محتوای تولید شده می تواند بسیار متفاوت باشد. از محتواهای بسیار طولانی گرفته تا آن چه در حاشیه هر صفحه نوشته می شود. باید یک کپی یا پیش نویس از این محتواها به صورت های مختلف آماده و به نمایش گذاشته شود .

 

مرحله پنجم : تولید محتوا با توجه به نکات قبلی

حالا وقت نوشتن محتوا برای صفحات وبسایت شده است. قدم هایی که در راه نوشتن محتوا برداشته می شود با فهم هدف هر صفحه ای که شما خواهان نوشتن مطلب برای آن هستید شروع می شود .

  • هدف از نوشتن محتوا برای هر صفحه در سایت را مشخص کنید.
  • انتخابات موضوعات پرمخاطب برای تولید محتوا

همین اول کار بگوییم که برای تولید محتوا همیشه باید گوشهای تیزی داشته باشید و مباحثی که برای کاربران جذاب است را برای تولید محتوا انتخاب کنید. موضوعات روز ، رویدادهای هر صنعت، اخبار جالب وجذاب، آموزش های کاربردی و مواردی از این دست میتواند ترافیک خوبی برای سایت شما به ارمغان بیاورند. موضوع تکراری و پربازدید میتواند در جذب بازدید موثر باشد اگر دیدگاه شما را در بطن خود داشته باشد. جذب ترافیک بوسیله محتوای مفید و در ادامه افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت طراحی شده شما میتواند بخوبی در بازاریابی محتوا برای شما مفید واقع شود. برای تولید محتوای خوب میبایست به اندازه کافی درگیر کسبوکار شده باشید. اگر گوش های تیزی داشته باشید از درودیوار محتوا ناب برای شما بیرون میریزد و همیشه به یاد داشته باشید که : محتوای خوب بر پایه سوژه جذاب استوار است .

  • انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای تولید محتوا

اولین قدم در تولید محتوا انتخاب کلمات کلیدی مناسب است . بر اساس محاسبه شاخص KEI ، تعداد جستجو ، میزان رقابت ، و مواردی دیگر لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با حرفه خود جمع و جور کنید و سپس از آن در تیتر اصلی ، تیترهای داخلی و به اندازه کافی در محتوای خود بهره ببرید. شدیدا از زیاده روی در استفاده از کلمه کلیدی در محتوا پرهیز کنید .

  • انتخاب کلمه کلیدی ثانویه

کلمه کلیدی ثانویه، یعنی کلماتی که مرتبط با کلمه کلیدی اولیه هستند اما نویسنده نباید بر روی این نوع کلمات در متن خود تأکید کند، بلکه هدف آن فقط کمک به مخاطب و گوگل است تا بهتر بتواند موضوع اصلی را درک کنند و محتوای مناسب دیگر را پیدا کنند. برای اینکه ازنظر گوگل اشتباهی بین کلمه اولیه و ثانویه رخ ندهد، نکات زیر را بهتر است رعایت کنید :

  • کلمه کلیدی اولیه را در مکانهای اصلی متن مانند عنوانها، پاراگرافهای اولیه بکار ببرید .
  • کلمه کلیدی اولیه را بولد یا ایتالیک کنید .
  • هیچگاه کلمه کلیدی اولیه به محتوای قسمتهای دیگر لینک ندهید، بلکه این کار با کلمات کلیدی ثانویه انجام دهید .

اگر بخواهیم که کلمات کلیدی ثانویه را بهگونهای تعریف کنیم، میتوانیم بگوییم که کلماتی هستند که شما در متن خود به کار میبرید اما هدف شما اول اینکه کمک به درک بهتر مطلب و لینک دهی آن به دیگر محتوای سایت است. درواقع کلمات کلیدی ثانویه به نوشتن محتوای مبتنی بر سئو کمک زیادی خواهد کرد .

  • تولید محتوای خوب و طولانی ( جامع، معتبر و ماندگار (

محتوای خوب آنقدر روان و کامل و بینقصنوشته شده است که مخاطب با یک نگاه و یکبار خواندن متوجه مطلب می شود ولی با این وجود گوگل به شدت بر نوع محتوا و میزان آن اهمیت قایل است. الگوریتم های این موتور جستجو تشخیص کیفیت را بر اساس مواردی تنظیم کرده است که حجم مطالب یکی از آن به شمار می رود. بر طبق آخرین تحقیقات و آمارهای به عمل آمده مطالب تقریبا طولانی تر تاثیر بیشتری بر مخاطب می گذارند و باعث بالا رفتن نرخ تبدیل کاربر می شوند.

محتوای خوب شما باید کاربران و بازدیدکنندگان را به اندازه ی کافی درگیر خود نماید تا مخاطب مجاب شود که شما را دنبال کند. محتوای طولانی به بهبود درک مخاطب و بازگشت مجدد او کمک شایانی میکند .

  • کیفیت در بطن محتوا

همانطور که گفتیم، تولید محتوای خوب یک انتخاب است. شما قادر هستید که زمان و انرژی خود را روی تولید محتوای خوب و سئو شده و موفقیت برند خود بگذارید و بدین طریق به بهینهسازی سایت خود کمک کنید، یا راه آسانتر و برعکس را انتخاب کنید و محتوای ضعیف بنویسید. توصیه میکنیم که سبک نوشته خود را از کسی تقلید نکنید و در هنگام نوشتن محتوا فقط در مورد موضوع هدفتان در محتوا تمرکز کنید. و تلاش کنید حجم محتوای تان را نسبت به موضوع آن محتوا بلند یا کوتاه کنید. این تناسب در حجم و کیفیت بسیار اهمیت دارد. اگر احساس میکنید به گزافه گویی افتاده اید از نوشتن بیشتر خود داری کنید .

  • محتوای ترند را بیابید

برای یافتن ایده های جدید برای نوشتن میتوانید همیشه روی محتوای ترند شده یا بقولی محتوای هیت شده حساب کنید. این نوع محتوا جواب خود را پس داده است. از بازخورد افراد با محتوای ترند شده میتوانید برای نوشتن مقاله خود بهره ببرید. و نهایتا کارران فراوانی را برای محتوای خود جذب کنید .

  • دنبال کردن مدل هرم معکوس

افرادی که از محتوای وبسایت ها استفاده می کنند معمولا طیف توجه محدودی دارند؛ آن ها تنها در چند ثانیه تصمیم می گیرند که از وبسایت شما استفاده کنند یا خیر. ساختار محتوا نویسی در سایت شما مانند یک هرم معکوس به سمت پایین یا یک مخروط می باشد. مهم ترین پیام باید در بالای صفحه شما قرار داشته باشد. سپس، شما باید به مرور در قسمت های پایین تر اطلاعات پشتیبانی را ارائه کنید. در نهایت جزییات بسیار دقیق را در انتها ارائه می کنید .

به عنوان مثال فرض می کنیم قرار است شما یک صفحه وبسایت در رابطه با یک کنفرانس ایجاد کنید. مهم ترین جزییات- یعنی توصیفی از طرح، تاریخ و مکان کنفرانس- باید در بالای صفحه نمایش داده شود. اطلاعات پشتیبانی مانند سخنران آن و موضوعات صحبت آن ها نیز در ادامه نوشته می شود. اطلاعاتی که اهمیت کمتری دارند  مانند سازمان دهنده کنفرانس، تاریخچه ای در رابطه با کنفرانس ها و یا لیست منابع مربوطه نیز در پایین صفحه نمایش داده می شود .

  • روی بیان مزایای محصولات و مشخصه های آن ها تمرکز کنید

در حالی که شما روی محصولات، سرویس ها و مشخصات آن ها تأکید می کنید، به کاربران نشان دهید که چه مزایایی در این محصولات و خدمات برای آن ها وجود دارد. به جای لیست کردن مشخصات محصول، شرح دهید که چگونه هر محصول یا هر مشخصه می تواند برای هر کاربر مفید واقع شود. در مورد مشخصات یک محصول زیاد صحبت نکنید. سعی کنید درباره توانایی یک محصول در ایجاد یک زندگی بهتر برای مردم بحث کنید .

  • انتخاب یک عنوان زیرکانه

رک بگوییم که انتخاب عنوان تکراری در سئو فاجعه است. اگر بدنبال سریعترین راه برای عدم موفقیت هستید ، از عنوان های تکراری استفاده کنید. 80 درصد از مردم تنها عنوانها را می خوانند . عنوان می بایست برای نوشته تان ارزش آفرینی کند و چکیده ای از محتوایش باشد. سعی کنید میرزا نویس نباشید و وقتی برای مطلب یا محتوایی اصیل زمان خرج میکنید، باجستجویی در گوکل عناوین خوب و استفاده نشده را برای محتوای تان استفاده کنید .

توصیه های برای عنوان محتوای خوب

  1. طول عنوان محتوا باید متناسب باشد . (نه کوتاه و نه بلند )
  2. استفاده از نام برند در عنوان (استفاده بیش از حد باعث لطمه به برند شما میشود)
  3. استفاده از کلمات جذاب در عنوان
  4. عنوان محتوا میبایست مخاطب را نسبت به خواندن آن ترغیب کند و نتواند بیتوجه از کنار آن عبورکند

 

  • جملات کوتاه و ساده بنویسید

جملات طولانی برای خواننده های کتاب های چارلز دیکنز خوب است گفتیم که توجه خواننده های وبسایت ها بسیار محدود می باشد و تنها جملاتی با 35 کلمه یا کمتر برای این طیف توجه محدود مناسب است. بر اساس آمارهای به دست آمده، تنها درصد کمی از افراد بزرگسال، توانایی مطالعه بسیار فوق العاده ای داشته و بسیاری دیگر تنها به مطالعه متن های ساده علاقه دارند. در نتیجه محتوای وبسایت هایی که ساده باشند و مطالعه آن ها راحت باشد، قطعا مخاطبین بیشتری خواهند داشت .

شما باید بیشتر از کلمات و افعال استفاده کنید؛ استفاده از قید و صفت زیاد باعث پیچیدگی متن می شود. بهتر استفاده » مبهم « یا » آرامش « از کلمه هایی مانند ،» ثقیل « و » لطافت روح « است به جای کلمه هایی مانند کنید .

در صورتی که مطمئن نیستید سطح نوشتار شما به چه صورت است )درست مانند اکثر نویسنده ها!( می توانید شاخص متن خودتان را با استفاده از مدل های مطالعه بررسی کنید .

  • همیشه از بیان شفاف استفاده کنید

استفاده از افعال مجهول و مشخص نبودن فاعل جمله، باعث سنگین شدن جملات می شود. مثلا به جای نوشتن محصولات قابل « بهتر است بنویسید که مردی قهوه سفارش داد. به جای گفتن ،قهوه ای سفارش داده شد محصولات در دسترس شما « می توانید بگویید ، سفارش بر روی وبسایت بیان شفاف به شما کمک می کند محتوای ساده و کاربر پسند بنویسید. همچنین درک آن ساده تر می باشد. وقتی که شما به صورت مستقیم با مخاطب خودتان صحبت می کنید، قطعا جذابیت آن برای مخاطب نیز بیشتر می شود .

  • از اصطلاحات پر تکلف در محتوا پرهیز کنید :

خوانندگان را با جملات پر تکلف سر در گم نکنید. شاید فهم این جملات برای آن ها سخت باشد. از زبانی برای نوشتن استفاده کنید که کاربران در حین صحبت روزانه از آن استفاده می کنند .

  • انتخاب لغات خودتان را گسترش دهید

کلمات مانند شیرینی هستند؛ ما همه یک سری کلمه مورد علاقه داریم. اما وقتی که قرار است مخاطبین بیشتری به وبسایت خودمان جلب کنیم، قطعا باید تنوع کلمات را بالا ببریم. سیستم های ابری برای کلمات یکی از بهترین منابع برای پیدا کردن کلمات مختلف می باشند .

آیا کلمات منفی در لیست لغات شما دیده می شوند؟ یا اینکه شما در لغات تکراری نیز در بین لغات مورد نظر خود استفاده کرده اید یا خیر؟ به این صورت، شما باید دقت بسیار زیادی در این زمینه به خرج دهید . البته یک استثنا وجود دارد؛ برای جلوگیری از ابهام برای بازدید کنندگان، به صورت پایدار از کلمات استفاده برای جلسه های عکس برداری » فوتو شات « کنید. مثلا، اگر شما یک عکاس هستید، اگر در یک صفحه از عبارت استفاده نکنید و حتما از کلمه فوتو شات استفاده » جلسه عکاسی « استفاده می کنید، در صفحه ای دیگر از کلمه کنید .

لیستی از کلماتی که شرکت یا گروه خودتان را با آن ها توصیف میکنید را پیدا کنید و آن ها را با هم گروه بندی کنید. سپس بهترین مورد را انتخاب کنید و همیشه از آن در وبسایت خودتان استفاده کنید. مثل این مورد :

مجاز: صورت حساب

غیر مجاز :قبض

مجاز : فوتو شات

غیر مجاز : جلسه عکاسی، قرار عکاسی، تصویر برداری

مثلا باید بررسی کنید که به مشتریان خودتان چه نامی اطلاق می کنید. آیا آن ها را با نام موکل، بیمار، یا کاربر توصیف می کنید؟ آیا به مشتریان خودتان سرویس، بسته های محصولات یا برنامه ارائه می کنید؟ وقتی که این لیست از کلمات را ایجاد کردید، قبل از انتشار آن حتما دوباره آن ها را بررسی کنید .

  • محتوای خود را جذاب کنید

هیچ کس دوست ندارد که وارد سایتی شود و با انبوهی از کلمات روبرو شود. یکی از نشانههای یک محتوای باکیفیت برای خوانندگان و موتورهای جستجو، خوانایی محتوا است. در محتوا نویسی به ظاهر محتوا نیز توجه داشته باشید. پاراگرافها را بشکنید و تا بیش از دو تا سه خط نباشند. بخشهایی که مهم هستند و نیاز به تاکید دارند، بولد کنید .

بسته به طول محتوا از تعداد عکسهای مناسب استفاده کنید. محتوا را بدون غلط املایی و گرامری در سایت قرار دهید. شاید محتوای شما به خودی خود، مفید باشد اما رعایت نکردن همین نکات ساده باعث نادیده گرفتن محتوای شما میشود .

  • عنوان صفحه محتوا را مورد بازبینی قرار دهید

اگر چه احتمال دارد که شما یک عنوان را قبل از نوشتن محتوا انتخاب کرده باشید. با پایان کار محتوا نویسی، زمان آن رسیده است که این عنوان را مورد باز بینی قرار دهید. می توان با بازبینی عنوان، سعی در انتخاب یک عنوان بهتر برای صفحه نمود . عناوین برای محتوای وبسایت باید روشن، مناسب و تمرکزگرا باشد.

 

مرحله ششم : استفاده از محتوای چند رسانه ای

گاهی اوقات یک تصویر، اینفوگرافیک یا ویدئو، ارزش هزاران کلمه را دارد . تحقیقات نشان داده است که 90 درصد از اطلاعات از طریق مشاهده به انسان منتقل می شود و افراد اطلاعات تصویری را 60.000 بار سریع تر از اطلاعات متنی پردازش می کنند .

یک چارت که مطالعه آن ساده باشد یا یک نمودار می تواند نسبت به یک متن کامل، عملکرد بهتری داشته باشد. اگر شما طراح گرافیک نیستید، ابزار بسیار زیادی وجود دارد که می توانید با کمک آن ها از محتوای تصویری در وبسایت خودتان استفاده کنید و سرویس های بسیار خوبی نیز وجود دارد که باعث می شود بتوانید با استفاده از آن ها محتوای گرافیکی ارائه کنید؛ مانند Canva و PiktoChart. تصاویر به شما کمک می کنند تا متن خودتان را دسته بندی کنید و این کار باعث می شود که مطالعه صفحه شما ساده تر شود .

 

مرحله هفتم : ویراستاری محتوا

محتوای خوب در یک لحظه آفریده نمیشود. تکنیک های بازنویسی محتوا کمک میکند تا یک محتوای ناب و با کیفیت زاده شود. هرچه در یک زمینه تمرین بیشتری داشته باشید، مهارت بیشتری پیدا خواهید کرد. همچنین در بازنویسی میتوانید بخش های غیر ضروری محتوای خود را حذف کنید و به اصالت محتوا بیافزاید .

 

مرحله هشتم : بهینه سازی محتوا با اصول سئو

استفاده از کلمات کلیدی در مکانهای درست کلمه کلیدی اگر در مکان درست به کار نرود، نمیتواند آن نتیجهای را که مدنظر شماست، داشته باشد.

همانطور که گفتیم که درصد چگالی کلمه کلیدی بین 1 تا 3 درصد است و بیشتر از آن باعث جریمه گوگل میشود. مکانهایی که باید کلمات کلیدی را در آنجا به کار ببرید، عبارت است از :

عنوان اصلی

یکی از اولین مکانهایی که گوگل در ایندکس محتوا بررسی میکند، عنوان است. درواقع یکی از نکات نوشتن محتوا مبتنی بر سئو است. کلمه کلیدی را حتماً باید در عنوان به کار ببرید. همچنین سعی کنید آن را اول عنوان و بهصورت تکی بنویسید. همچنین بهتر است که انگلیسی آن را هم نیز استفاده کنید. برای مثال دو عنوان زیر را در نظر بگیرید :

 

25 روش  تولید محتوا  content marketing

در حالت دوم شما علاوه بر اینکه کلمه کلیدی را در ابتدا بهکاربردهاید، انگلیسی آن را نیز قراردادید درواقع دو بار استفاده شده است اما چون یکی بهصورت انگلیسی است، ازنظر گوگل مشکلی ایجاد نمیکند ولی تأثیر مثبتی در جستجوی گوگل دارد .

پاراگرافهای ابتدایی و انتهایی

درصد کلمات کلیدی در پاراگرافهای ابتدایی و انتهایی نسبت بهکل متن بهتر است که بیشتر باشد. در پاراگراف انتهایی که بخش نتیجه گیری است، به کار بردن کلمه کلیدی این مفهوم را به موتور جستجوگر گوگل میرساند که شما قصد نداشتهاید با به کار بردن آن در ابتدا، بهنوعی قوانین را دور بزنید بلکه واقعاً به تولید محتوای ناب پرداختهاید .

عناوین میانی

به کار بردن کلمات کلیدی در عناوین میانی خیلی مهم است. اولاً به کاریردن عناوین میانی به دسته بندی مطلب شما کمک بسیاری میکند که باعث راحتتر خوانده شدن مطلب توسط کاربران میشود و دوما اینکه زیر عنوانها تأثیر مثبتی در سئو سایت دارد البته دقت کنید که زیر عناوین باید در تگهای H قرار بگیرید.

متاتگ توضیحات

متاتگ قوانینی دارد که باید حتماً آن را رعایت کنید مثلاً حداکثر طول کاراکتر آن 165 کاراکتر است و همچنین توصیه میکنیم که حتماً دو بار کلمه کلیدی اصلی را در آن به کار ببرید. بهتر خلاصه اصلی را در این نوع متاتگ استفاده کنید، زیرا کاربران قبل از کلیک بر روی لینک صفحه نتایج جستجو، اولازهمه این تگ را میخوانند و اگر مطلب آن را مغایر با عبارت موردنیاز بدانند، هیچگاه وارد صفحه شما نمیشوند .

شرح دادن تصاویر

شرح تصویر متنی است که در مورد یک تصویر در صفحه وب نوشته شده است و در صورت عدم بارگذاری تصویر به نمایش گذاشته می شود.

لایه بندی محتوای وبسایت

یکی از جالب ترین موضوعات محتوا نویسی برای سایت ها، این است که به راحتی می توانید خواننده را از یک صفحه به صفحه ای دیگر منتقل کنید. شما باید به کاربران کمک کنید تا محتوای بیشتری را با استفاده از هایپرلینک های موجود در کلمات خاص و یا عبارات خاص پیدا کنند و به منابع دیگر دسترسی پیدا کنند، به خصوص منابعی که در وبسایت خود شما قرار دارد. این موضوع باعث می شود که جذابیت سایت شما برای مخاطب بیشتر شده و قسمت های مختلف سایت شما را ببینند .

مثلا، فرض می کنیم که این جمله در وبسایت آشپزی شما نوشته شده است : راتاتوی یک غذای کم چربی است که در آن از سبزیجاتی مانند بادمجان، گوجه و کدو استفاده شده است. سپس می توانید یک هایپرلینک بر روی غذای کم چربی  قرار دهید که کاربر را به صفحه ای در رابطه با تغذیه سالم منتقل کند .

ایجاد کردن این لینک های داخلی در وبسایت به سئو شما نیز کمک می کند اما باید در نظر داشته باشید که این لینک ها باید برای کاربر مفید باشند. اگر شما بیش از حد از این هایپرلینک ها استفاده کنید، قطعا کاربران نیز روی آن ها کلیک نخواهند کرد. گوگل پیشنهاد می کند که از یک تعداد منطقی از این هایپرلینک ها استفاده کنید .

 

مرحله نهم : همیشه به روز باشید و برای آن برنامه ریزی کنید

تازه و به روز نگه داشتن محتوای سایت از هر چیزی مهم تر است. با توجه به اهمیت صفحات ورودی، به روز رسانی آن ها در درجه اول اهمیت قرار دارد. در زمان نوشتن صفحات ورودی وب سایت، روی این نکته تمرکز کنید که با تست انواع مختلف صفحات، نسخه هایی که بیشتر روی کاربران تأثیر می گذارند را استفاده کنید .

نسخه های مختلفی از صفحه ها را با انواع مختلف محتوا امتحان کنید. این کار به گردانندگان سایت در به روز رسانی بهتر صفحات ورودی در آینده کمک کننده خواهد بود. محتواهایی که باید به بهترین شکل به روز رسانی شوند شامل موارد زیر هستند :

  • عنوان اصلی و سر تیتر
  • عناوین میانی
  • نقطه گذاری ها
  • تصاویر

هر یک از موارد گفته شده در لیست بالا را امتحان کنید و ببینید که برای به روز رسانی صفحات ورودی از کدام یک از آن ها باید استفاده شود. داشتن ارتباط بهتر بین شما و کاربران با به روز رسانی صفحه های ورودی به روش گفته شده لازم است .

 

مرحله دهم : به طور مستمر، عملکرد خود را در 9 مرحله قبلی، ارزیابی کنید .

ارزیابی عملکرد، یکی از مهمترین مراحل برنامه ریزی و پیاده سازی برنامه ها است. اگر نتایج عملکرد فرایند بازاریابی محتوایی خود را ارزیابی نکنید، نه از ایرادات و مشکلات ایده ها و نحوه اجرا با خبر می شوید و نه ایده جدیدی برای توسعه برنامه خود پیدا می کنید .

 

نتیجه گیری

برای موفقیت در بازاریابی محتوا مهم نیست که در چه حوزهای تولید محتوا میکنید، مهم این است که با ذهنیت درستی به سراغ تولید محتوا بروید. با عمل به توصیههای گفته شده، میتوانید اطمینان حاصل کنید که سرمایه گذاری شما در بازاریابی محتوا به هدر نمیرد.


  نظرات