Open Nav

مشکل دیده شدن هشتگ ها و کاهش تعداد لایک

43570
نویسنده : مدیر سایت
منبع : سایت زیوس
22 1397 دی

ShadowBan یا بن نامحسوس در اینستاگرام چیست؟

 
اگر تا بحال اینگیجمنت یا تعامل کاربران و یا میزان رشد فالوورهایتان در یک بازه زمانی به طور ناگهانی کاهش یافته باشد و عکس ها و پست هایی که می گذارید نیز در هشتگ های مربوطه نمایش داده نشود، احتمالا شما گرفتار بن نامحسوس در اینستاگرام شده اید به گونه ای که حتی خودتان متوجه نمی شوید!

واژه ShadowBan از سال ۲۰۰۶ مورد استفاده قرار گرفت اما در یکسال گذشته بیشتر مورد بحث قرار گرفت و تعداد زیادی (و رو به افزایش!) از کاربران را گرفتار کرده است. اولین بار ShadowBan توسط توییتر به کار گرفته شد و توییتر شروع به فیلتر کردن توییت های نامناسب کرد.

بن نامحسوس در اینستاگرام به این صورت عمل می کند که تمامی پست های شما را برای افرادی که شما را فالو نمی کنند، مخفی می کند که طبیعتا این امر منجر به کاهش تعامل کاربران و کاهش نرخ رشد فالوورها می شود. اگر بخواهم بصورت دقیق تر بگویم، در واقع در ShadowBan اینستاگرام، اگر شما در پست های خود هشتگی قرار دهید، فقط شما و افرادی که شما را فالو می کنند قادر به دیدن آن پست ها هستند و افراد دیگر در صورت جستجوی هشتگ مربوطه، پست شما را نمی بینند!

کاملا واضح است که در صورت بن شدن پیج شما بصورت نامحسوس، کل استراتژی های شما برای استفاده از هشتگ و جذب مخاطب شکست می خورد! 

بنابراین همانطور که می دانید، ShadowBan شدن می تواند مشکل بسیار بزرگی برای شما باشد. در واقع شانس شما برای جذب مخاطبان هدف خود به شدت کاهش پیدا می کند و این یعنی کاهش مشتریان و نقطه ضعف بیزینس شما!

چرا ShadowBan می شویم؟
علت وجود بن نامحسوس در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر این است که یک سری از رفتارهای خاص را در کاربران تشخیص بدهد، مانند ؛ اسپم کردن و سایر رفتارهای نامناسب و سواستفاده گر!

اینستاگرام نیز از این قاعده مستثنی نیست و افرادی را هدف قرار می دهد که رفتارهای نامناسب و یا اسپمی دارند.

طبیعتا این مورد بد نیست و به نفع کاربران اینستاگرام بوده و به آنها تجربه بهتری را ارائه می دهد. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که یک سری رفتارهای کاملا غیراسپم به عنوان دلایل ShadowBan شدن شمرده می شود! مانند استفاده از یک هشتگ یکسان در دفعات زیاد!


بیانیه اینستاگرام در مورد shadowban یا بن نامحسوس در اینستاگرام

در این بیانیه، اینستاگرام به موضوع « Hashtag Search Issue » اشاره می کند و ۳ راهکار تولید محتوای مناسب را معرفی می کند. همچنین به طور کاملا نامحسوس(!) با بیان عبارت « Improvement to our System » به موضوع ShadowBan اشاره می کند.

گذشته از این موارد، همانطور که پیش تر گفتیم هدف اصلی استراتژی بن نامحسوس این است که رفتارهای نامناسب کاربران را تشخیص دهد و آنها را جریمه کند. یک سری از حرکاتی که کاربران در شبکه های اجتماعی انجام می دهند مانند استفاده از سیستم های ارسال پست خودکار و یا استفاده از دیگر استراتژی های کلاه سیاه مشخصا به بن شدن محسوس منجر می شود. اما استفاده از یک هشتگ بصورت مداوم بنظر نمی آید تجربه ناخوشایندی برای کاربران ایجاد کند!

تنها دلیلی که می توان برای این حرکت اینستاگرام آورد این است که اینستاگرام با این کار می خواهد اکانت های بیزینسی کمتر از هشتگ ها استفاده کنند و بیشتر به سراغ تبلیغات پولی اینستاگرام بروند! چون همانطور که می دانید تقریبا راه اصلی برای جذب مخاطب یک پیج بیزینسی، استفاده از هشتگ ها بوده و اگر اینستاگرام روی این مورد حساس بشود و اکانت ها را جریمه کند، تنها راه چاره آنها برای دستیابی به مخاطبان هدف خود، استفاده از تبلیغات اینستاگرام است و نتیجه آن می شود درآمد بیشتر برای اینستاگرام!

دلایل و جلوگیری از بن شدن نامحسوس
الکس توبی، متخصص بازاریابی در اینستاگرام در بلاگ خود مقاله ای درباره چرایی و چگونگی بن نامحسوس نوشته است و نکات متعددی برای جلوگیری از ShadowBan شدن معرفی کرده است که من در اینجا مهمترین این نکات را آورده ام ؛

۱) از هشتگ های بن شده و یا هشتگ های شکسته استفاده نکنید!
برای اینستاگرام با بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر، کمی دشوار است که تمامی کاربران را کنترل کند و ببیند که آنها چه پست هایی با چه هشتگ هایی می گذارند!

برای مثال خیلی از مواقع، یک سری هشتگ ها به یکباره با یک سری پست های نامناسب پر می شوند. در این مواقع اینستاگرام متوجه می شود و هشتگ را بلاک می کنند. بلاک شدن یک هشتگ به این معنی است که شما دیگر نمی توانید آن هشتگ را سرچ کنید و یا استفاده از آن هشتگ محدود می شود.

در مورد ShadowBan شدن باید توجه کنید که اگر تنها از یک هشتگ شکسته و یا بلاک شده استفاده کنید، پیج شما دچار بن نامحسوس می شود!

۲) استفاده نکردن از سیستم هایی که قوانین اینستاگرام را نقض می کند!
اینستاگرام اخیرا  الگوریتم های خود را بروز کرده است و نسبت به استفاده از ربات ها، خصوصا ربات های افزایش فالوور، لایک خودکار و کامنت خودکار (توصیه می کنم حتما مطلب «کامنت اسپم اینستاگرامی ممنوع» را بخوانید!) بسیار حساس تر شده است! اگر شما از هرگونه سیستم های ربات مانند خودکار استفاده کنید، شانس شما برای ShadowBan شدن افزایش می یابد.

علاوه بر این اگر شما از سیستم های ارسال پست خودکار استفاده کنید، همچنان در حال نقض قوانین اینستاگرام هستید و نه تنها ممکن است بن نامحسوس شوید، بلکه شانس شما برای بن شدن کامل نیز افزایش می یابد!

شاید با خودتان بگویید مگر می شود بدون ربات های اینستاگرامی فعالیت کرد؟! در پاسخ به این سوال لازم است دو نگرش را بررسی کنیم.

توصیه متخخصان بازاریابی در اینستاگرام این است که به کل استفاده از ربات ها را متوقف کنید اما توصیه من به شما اندکی متفاوت تر است!

توصیه دیگری که به شما می کنم این است که بصورت یک ماه در میان و یا دوماه در میان از ربات ها استفاده کنید. یعنی دوماه از ربات استفاده کنید و سپس یک ماه فعالیت ربات را به طور کامل متوقف کنید و خودتان فعالیت کنیدهمچنین می توانید روزانه ۵ الی ۸ ساعت ربات را متوقف کنید تا اینطور بنظر برسد که فرد مسئول این فعالیت ها، خوابیده است!

اگر از این تکنیک ها استفاده کنید، احتمال اینکه توسط اینستاگرام تشخیص داده بشوید بسیار کمتر می شود.

۳) خودداری از تغییرات خیلی بزرگ در فعالیت هایتان!
اگر تا بحال نمی دانستید، آگاه باشید که اینستاگرام برای فعالیت های شما محدودیت هایی قرار می دهد. به عنوان مثال شما برای لایک هایی که می کنید، کامنت هایی که می گذارید و اکانت هایی که فالو یا آنفالو می کنید، محدودیت هایی دارید که این محدودیت ها برای هر اکانت متفاوت بوده و بسته به سن پیج شما و پارامترهای دیگر فرق می کند.

در هر صورت، سعی کنید حداکثر ۱۵۰-۲۰۰ لایک در ساعت، ۶۰ کامنت و ۶۰ فالو/آنفالو داشته باشید و نه بیشتر!

علت این محدودیت ها این است که اینستاگرام می خواهد فعالیت ربات ها را مختل کند و اگر بر فرض در یک بازه یک ساعته، شما ۱۰۰ نفر را فالو کنیذ و همانجا ۴۰ نفر آنها را آنفالو کنید، اینستاگرام متوجه می شود که فعالیت شما وابسته به ربات ها می باشد.

۴) احتیاط برای ریپورت نشدن توسط سایر کاربران
ریپورت شدن توسط سایر کاربران نشان دهنده این است که شما فعالیت نامناسبی دارید و دیگر کاربران از شما راضی نیستند! شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا دیگران شما را ریپورت نکنند. درواقع نیازی به تلاش کردن نیست، فقط باید مراقب باشید حرکت خطایی از شما سر نزند!

البته با هر گزارش ریپورت، اینستاگرام شما را جریمه نمی کند! بلکه اندکی شما را آنالیز می کند و وقتی که ریپورت ها بیشتر شد و خود نیز از عملکرد اسپم و یا نامناسب شما مطمئن شد، اکانت شما را به صورت کامل بن می کند و یا در بهترین حالت شما را در فاز ShadowBan قرار می دهد!

نحوه تست کردن پیج برای بن نامحسوس
با توجه به تمامی مواردی که ذکر شد، شاید متوجه شده باشید که تعامل کاربران و فالوورهای شما دیگر رشدی ندارند و میزان آنها کاهش یافته است. از آنجایی که اینستاگرام هیچ هشدار و گزارشی مبنی بر بن شدن بصورت نامحسوس به شما نمی دهد، بنابراین باید به کمک راهکارهایی، خودمان این موضوع را تشخیص دهیم.

رای اینکه متوجه شویم که آیا پیج ما دچار بن نامحسوس در اینستاگرام شده است یا نه، می توانیم از دو روش زیر استفاده کنیم :

۱) روش دستی و استفاده از یک اکانت جدید
بهترین راه و ساده ترین راه استفاده از این روش است. در این روش ابتدا یک پست بگذارید و از ۲ تا ۳ هشتگ نسبتا ضعیف استفاده کنید و در کامنت اول نیز ۲ تا ۳ هشتگ نسبتا ضعیف بگذارید.

پس از انجام این مرحله، باید از چند اکانت جدید که پیج فعلی شما را فالو نمی کند، به جستجوی هشتگ های مربوطه بپردازید و ببینید آیا پست شما نمایان می شود یا نه!

در این صورت مشخص می شود که اکانت شما دچار ShadowBan شده است یا خیر!

توجه کنید که حتما از هشتگ های ضعیف استفاده کنید زیرا اگر از هشتگ هایی استفاده کنید که روزانه ۱ میلیون پست در آنها قرار می گیرد، طبیعتا اگر بن نامحسوس نیز نشده باشید، پیدا کردن پستتان بسیار دشوار می شود!


۲) استفاده از آنالیزور بن نامحسوس اینستاگرام

در این روش شما می توانید از آنالیزور بن نامحسوس اینستاگرام استفاده کنید.

در این روش شما آدرس پیج خود را به این سایت می دهید و به شما می گوید که آیا پیج شما گرفتار بن نامحسوس شده است یا نه!برای پیدا کردن سایت های مرتبط میتوانید عبارت check instagram shadowban را درگوگل سرچ نماییدتا لیست سایت هایی که در این خصوص فعالیت دارند را مشاهده کنید.
برای رهایی از shadowban شدن اینتستاگرام این مقاله را مطالعه نمایید.


  نظرات